Zuid-Oost Azie - Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Anne-Marijke Schoneveld - WaarBenJij.nu Zuid-Oost Azie - Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Anne-Marijke Schoneveld - WaarBenJij.nu

Zuid-Oost Azie - Vietnam

Door: Anne-Marijke Schoneveld

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marijke

16 Maart 2016 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hoi allemaal,

Inmiddels al bijna 4 weken in Vietnam, de tijd gaat erg snel! We hebben al heel veel van het land gezien, zowel van de natuur als de cultuur. Eigenlijk heeft Vietnam alles: mooie bergen en vergezichten, strand, stad met skyline maar ook de cultuur van inheemse stammen en een belangrijke geschiedenis. Alles beschrijven gaat denk ik niet lukken, maar ik zal proberen toch een beeld te geven van elke stad/elk gebied.

Hanoi
De verschillen tussen Nederland en Vietnam worden meteen duidelijk als je aankomt in Hanoi; wát een chaos. Alles en iedereen rijdt door elkaar heen, soms met hoge stapels kratten of met zakken groenten op de scooter gebonden. Met vier mensen op één scooter is geen uitzondering. Onze chauffeur van het vliegveld naar het hostel hield zich ook niet helemaal aan de verkeersregels en reed een beetje in het midden van twee rijbanen of af en toe de vluchtstrook. Tussen al het verkeer en alle uitlaatgassen stallen Vietnamese vrouwtjes hun groenten en spulletjes uit. Mensen verbranden hun vuilnis gewoon voor hun huis/winkel op de stoep waardoor er een mengeling van rook, kruiden (zoals gember en koriander) en uitlaatgassen te ruiken is in de stad.
Behalve rondslenteren door de straten hebben we ook een aantal musea bezocht en een grote markt. Op de markt kon je werkelijk alles kopen, er lag zoveel dat je er dol van werd: schoenen, petten, schriften, kermisknuffels, versierspullen etc. We hebben de Hoa lo prison bezocht die gebruikt werd door de Fransen maar later ook door de Vietnamezen om Amerikaanse neergestorte piloten gevangen te houden. Ook zijn we naar het mausoleum van Ho Chi Minh geweest, toch wel een must-see. Zijn lichaam ligt opgebaard in een groots opgezette tombe. Deze man wordt echt aanbeden en alles was dan ook strikt afgezet en bewaakt door mannen in witte pakken en politie. De paden waar je op mocht lopen waren precies uitgestippeld en als je je er niet aan hield werd je daar meteen op gewezen. We voelden ons niet heel erg op ons gemak. In de graftombe zelf stond om de vijf meter een bewaker en bij het lichaam stonden vier mannen doodstil de wacht te houden. Daarna was er nog de mogelijkheid om het huis van de grote leider te zien maar dat hebben we niet gedaan. Wel zijn we het museum over hem in geweest en weten we nu iets meer over zijn leven en acties.

Sapa
Onze eerste 'excursie' was naar Sapa. Dit zijn de rijstvelden in het noorden van Vietnam. Achteraf gezien was Sapa een van de leukste en mooiste dingen die we tot nu toe gedaan hebben mede door het meer avontuurlijke karakter van het tripje. Het begon al in Hanoi toen we werden opgehaald door een klein taxi busje. Ons was verteld dat we werden opgehaald door de bus en dat we hier 6 uur in zouden zitten. Dus toen het kleine busje arriveerde werden we daar al niet heel vrolijk van. Bij het instappen mocht ik niet achterin het busje zitten maar moest ik op een krakkemikkig klapstoeltje, dus het werd al niet veel beter. Toen het busje, volgens ons, vol zat (twee rijen van twee stoelen met derde uitgeklapt waar nu elk vier mensen opgepropt zaten) werd er nog een halte aan gedaan en moest er nog een jongen bij in. Het was eigenlijk hilarisch want dat ging echt nooit passen, maar de chauffeur vond nog een plekje in de kattenbak/achterbak waar de jongen languit tussen de bagage moest zitten. Dit kon echt geen 6 uur lang... Gelukkig kwamen er na een kwartier rijden achter dat dit slechts het taxi busje was naar de grotere sleeperbus.
Het zou heel koud zijn in Sapa dus we hadden een echt nep North Face jasje gekocht bij een van de honderd winkeltjes in Hanoi. Aangekomen in Sapa regende het en was het inderdaad heeel koud. Gelukkig konden we ons ontbijt bij een restaurantje met kachel opeten zodat we ons konden opwarmen voordat de gids ons kwam halen. Onze gids was een vrouw van een bepaalde stam die in de bergen woonde en waar we ook thuis zouden slapen. Ze zei dat we laarzen moesten kopen omdat het erg modderig zou worden. We hadden eigenlijk geen zin om 20km te lopen op goedkope rubberen laarzen, maar goed. De eerste dag was de tocht erg mooi, heuvel op heuvel af door kleine dorpjes en langs boerderijen van diverse stammen. De uitzichten over de rijstvelden met al hun verschillende kleuren waren erg bijzonder. We aten bij een hutje (noodles/rijst met groenten) en omdat het zo koud was zaten we samen met de eigenaar rondom t vuur. Er zat ook een schattig oud mannetje die continu moest lachen en zat te kauwen op een bamboestok waarvan hij elke keer stukjes voor ons uitspuugde, een beetje gek haha. Het bleek suikerriet te zijn, een lekkernij hier. 's Middags kwamen we aan bij het huisje van de gids, een huisje van steen en hout met weinig inrichting, maar voor de begrippen daar een groot en luxe huisje. Het was alleen heel erg koud (niet op gerekend qua kleding) en we hebben de rest van de middag daarom alleen maar bij het vuur gezeten, gekletst en gekeken hoe het gezin hun leven leidde. De vrouw was bezig met een speciale maissoep die voor het varken bleek te zijn. Ze zeiden dat ze de varkens hier minder vet gemest worden, en dat daardoor de smaak van het vlees veel beter is. De mensen zijn voornamelijk bezig met het onderhouden van hun dieren, werken op het land en koken. We mochten meehelpen het avondeten te bereiden, ze hadden speciaal voor ons springrolls gemaakt (Vietnamese loempia's). Leuk om deze te rollen, alleen iets minder fris om dat te doen aan de tafel waar ons de hele middag al een paar vers afgehakte koeienpoten aan lagen te staren.. (Zie ook foto) De mensen waren erg aardig en heel gastvrij en stonden erop dat we de beste zitplaatsen hadden en dat we genoeg te eten kregen (we moesten per se alles opeten, en we zaten al zo vol haha).
De tweede dag gingen we een trekking doen met steilere wegen en meer door de jungle. Door de regen was alles heel modderig en de wegen erg glad. Nogal eng omdat de paden vlak langs steile afgronden liepen (gelukkig had ik m'n stok haha!) maar wel gaaf om zo door de natuur te lopen. Onze laarzen zaten er aan het eind van de tocht helemaal onder dus het was maar goed dat we ze hadden aangeschaft.

Halong Bay
Na Sapa zijn we via Hanoi begonnen aan een driedaagse excursie naar Halong Bay, een gebied op de Unesco werelderfgoedlijst door de bijzondere limestone rotsen die uit de zee rijzen. De eerste dag zaten we 6 uur lang op een 'cruise' en vaarden we langs de rotsen. Met een kajak konden we in een grot onder een rots door en kwamen zo in een hele mooie baai. Op die rots zou een speciale soort aap zitten dus we hebben er even rondgedobberd om te kijken of we er één konden spotten. Wat een heerlijke rust daar, alles was zo groen en vredig, heel mooi. Helaas heb ik geen aap gespot. Daarna zijn we door gevaren tot onze eerste overnachtingsplek: een onbewoond eiland! Nou bijna onbewoond dan, er stonden alleen een aantal cottages die door toeristen gehuurd werden en het personeel woonde er. Het zag er heel mooi uit, net als in expeditie Robinson, en super gaaf om daar een nachtje te verblijven. De volgende dag hebben we samen met onze vriendelijke gids Kay de top van een berg in het national park beklommen waar we uitzicht hadden over heel het eiland en de rotsen, erg mooi. 's Avonds sliepen we (na een aantal overstapjes op andere boten) op een echt cruiseschip, ook leuk om is mee te maken. De volgende dag hebben we nog een keer gekajakt over de zee en kregen we een les in het maken van echte Vietnamese springrolls.

Phong Na
Phong Na national park is een beschermd gebied met rotsen en staat bekend om zijn grotten. In 2010 is hier de grootste grot op aarde ontdekt. Er zijn echter nog niet veel toeristische tours om deze grot te bezoeken maar er zijn genoeg andere grotten de moeite waard. Wij kozen voor de Phong Na Cave, waar we met een bootje over de rivier naar toe en door heen zijn gevaren. Heel erg mooi! Zo bijzonder dat zoiets vanzelf door de natuur tot stand is gebracht. Na een flink aantal treden kon je ook nog in een tweede grot waar je met veel verschillende trappetjes en paadjes tot diep in de rots kon komen. We besloten om de Paradise cave en de Dark cave over te slaan en de volgende dag op de scooter wat meer van het National park te bekijken. Dit was in het begin best wel spannend, gezien de verkeersregels in Vietnam (geen), en omdat we nog maar één keer eerder scooter hadden gereden. Na een heerlijk ontbijtje van muesli, yoghurt en fruit (eindelijk zuivel, yes) zijn we de tocht van 65 km begonnen. We hebben veel mooie uitzichten gehad en uiteindelijk was het super leuk om op de scooter te rijden. Het lijkt alsof je de omgeving dan nog meer beleefd.

Hoi An
In plaats van de slaapbus hadden we nu een bus overdag van Hué naar Hoi An waardoor we veel van de omgeving konden zien. Heerlijk uit het raampje turen met een muziekje op de achtergrond. Eenmaal in Hoi An aangekomen zagen we heel veel leuke winkeltjes met souvenirs en nog veel meer kledingwinkels. Het stadje staat bekend om het op maat maken van kleding en dit kun je dan ook overal doen. Als je 's avonds de straat op gaat zie je pas echt hoe sfeervol het stadje is. Overal hangen schattige lampionnetjes in verschillende kleuren en er zijn veel leuke verlichte eettentjes langs de rivier. Het scheelt ook dat het oude stadscentrum scooter- en auto vrij is waardoor het veel rustiger is dan in andere steden. We hebben er vier dagen doorgebracht maar we hadden er zeker nog vier kunnen blijven, we hebben ons er heel goed vermaakt. Bezienswaardigheden in de stad zijn er niet veel; vooral tempels en een oude brug in Japanse, Chinese en Vietnamese architectuur. In Hoi An hebben we een typisch Vietnamees gerecht gegeten, een soort hartige pannekoek met tauge en andere groenten. Het was lekker maar erg vet, zoals de meeste gerechten hier. Zelfs rijst en noodles worden gefrituurd. Ook hebben we heerlijke cocktails gedronken: mojito passion, met verse watermeloen en passievrucht, superlekker. We snapten de strategie van de 'happy buddha bar' niet helemaal want we kregen eerst 1 + 2 gratis en vervolgens nog een hele ronde coctails gratis. Voor zes cocktails hebben we slechts een euro per persoon betaald! Op de laatste dag hebben we toch maar een jurkje op maat laten maken, een leuk souvenir. Voor zover wij wisten zijn Aziaten vrij terughoudend in aanrakingen, maar met het opmeten van de maten bleef daar weinig van over haha. Hup shirt omhoog, met de centimeter in je decolleté en een meisje naast ons kreeg spontaan een nekmassage haha.

Dalat
Met de bus vanuit Hoi An zijn we verder afgezakt naar het zuiden. De busreis zelf was weer een belevenis. We zaten net geïnstalleerd in een comfortabele slaapstoel voorbereid op de 12 uur durende busreis toen een Vietnamees tegen mij begon te commanderen dat ik daar weg moest. Ik deed nog een poging tot protesteren maar dat had vrij weinig zin en dus belandde ik boven achterin de bus waar je met vijf mensen naast elkaar geplakt ligt. Fijn is anders, maar door het slapen ging de busreis gelukkig wel redelijk snel voorbij.
Aangekomen in Na Trang besloten we nog dezelfde dag met de Easy Riders door te gaan naar Dalat. Achterop de motor bij een aardige local zijn we door de bergpas gegaan en hadden we stops bij verschillende typisch Vietnamese dingen zoals het vlechten van tapijt met een soort bamboe en het maken van rijstpapier. Ook de volgende dag belandden, we iets anders dan gepland, achterop de motor en zijn we door het platteland in de omgeving van Dalat gereden. Hierbij bezochten we een traditioneel dorp dat zelf kleding haakt, een speciaal soort champignon teler, een waterval, een buddha tempel, de Elephant waterfalls, een silk factory, een cricket (krekel ielll) farm, een koffie plantage waar speciale weasel koffie wordt gemaakt (de smaak van de boon is beter wanneer een wezel deze eerst heeft opgegeten en vervolgens wordt de boon weer uit de ontlasting gehaald) en een bloemenkas (ooit door een Nederlander naar Dalat gebracht!). Veel stops in een tour dus, maar erg leuk om wat meer van de gewoontes op het platteland en de heuvelende omgeving te zien.

Mui Ne
In Mui Ne hebben we even de tijd gehad om bij te komen aan het strand van alle bezienswaardigheden tot nu toe. Via ons hostel mochten we gebruik maken van het zwembad van het bijbehorende hotel waar we heerlijk op ligbedjes in de zon konden liggen. Het voelde een beetje aan als een resort. De rest van Mui Ne zit stampvol met zulke luxe resorts waar voornamelijk veel Russen gebruik van maken. Net buiten de stad ligt een natuurgebied dat bestaat uit witte en rode zandduinen. Waar je even geleden nog in een druk toeristisch stadje staat, sta je daar in uitgestrekte zandvlakte. Het heeft iets weg van een woestijn, erg apart. In de rode zandduinen hebben we gewacht tot de zon onder ging en dat was zeker de moeite waard.

Saigon/Ho Chi Minh city
Inmiddels zijn we al weer in Saigon! Een groot contrast ten opzichte van het platteland in Dalat en de mooie natuur in het noorden. Saigon voelt veel meer Westers aan en heeft een heuse skyline. Daarnaast heeft het ook 'gewoon' de groente marktjes en de vele scooters waarop soms hele winkels worden vervoerd. Naast winkelen en ijsjes van 12 cent eten bij de Lotteria zijn we gister naar de Cu Chi tunnels geweest. Dit zijn de ondergrondse gangen waar de Vietcong vroeger tegen de Amerikanen heeft gevochten. We hebben de verschillende boobytraps gezien die de Vietnamezen hebben ontwikkeld en zijn ook zelf in de smalle tunnels geweest. Het is vrij onvoorstelbaar dat sommige mensen hier tien jaar in hebben geleefd. Onze gids vertelde dan ook dat veel van deze strijders nu last hebben van hun ogen of blind zijn omdat het daglicht te fel was na al die jaren. Dat je veel met weinig kan bereiken door slim te zijn hebben de Vietnamezen bewezen. Ze hadden weinig bommen en/of wapens maar konden toch door trucs de aanvallen van de Amerikanen ontwijken. Zo hebben ze ook speciale sandalen ontworpen die tegengestelde voetafdrukken achterlieten zodat de Amerikanen op het verkeerde spoor werden gezet. We hebben daarna ook het oorlogsmuseum bezocht waar veel indrukwekkende foto's hingen en waar de geschiedenis van Vietnam ons nu wat duidelijker is geworden.
Vandaag zijn we naar de andere trekpleisters van de stad geweest: het Independence Palace, waar het leger van het noorden de stad Saigon over heeft genomen, het Postal Office ontworpen door Eiffel en de katholieke kerk (nog de Franse invloeden). Ook zijn we naar een outlet geweest waar je alle bekende merken voor een veel goedkopere prijs kan kopen. Verder nog een overdekte markt waar weer zoveel spullen zijn uitgestald dat het je even duizelt, maar waar het wel een heerlijk gevoel geeft om meer dan de helft van de prijs af te dingen haha.

Dat was onze reis van het noorden naar het zuiden in het kort. Nu pas merken we hoe snel de tijd voorbij is gegaan en dat we de komende tijd nog meer bewuster moeten genieten. Morgen gaan we naar de laatste stop in Vietnam, de Mekong Delta, en vrijdag vertrekken we richting Cambodja.

Voor wie tot hier is gekomen met lezen, veel liefs uit Saigon!

Anne-Marijke

• 16 Maart 2016 - 19:38

Ilse:

Lieve Annie! Wat heerlijk om dit verslag te lezen en mezelf voor heel even waar in Vietnam te wanen. Sommige dingen die je schrijft zijn zooo herkenbaar, maar tegelijkertijd beleef jij sommige steden of plaatsen weer zo anders. Hoe dan ook, het klinkt super en het klinkt ook alsof je langzaam je weg begint te vinden in het backpackerleventje. Langzaam wennen aan alle chaos, en het gemak waarmee ze 15 man in een zes persoonsbusje stouwen. De lotteria hebben wij ook vaak aangedaan voor een heerlijk cheap-ass ijsje en heerlijk als afwisseling na alle rijst, noedels en groentes.

Blijf genieten meid, en je zult merken dat het backpacken elke dag meer natuurlijk gaat voelen. Alvast heel veel plezier in Cambodja, weer heel anders en ook het gemak van afdingen zal daar iets meer complex worden. Waarschijnlijk begin je in Phnom Penh, dus nog meer geschiedenisles op de planning, maar nu eerst heel veel plezier op de Mekong! Veel liefs!

• 16 Maart 2016 - 19:51

Ellen:

Hahaha lieve Anne vooraf dacht ik jeeeemig wat een lappen tekst kan dat niet kort en bondig? Maar nee je schrijft méga leuk en wat Ilse zegt je reist zo ingedachte lekker mee, heerlijk. ik kijk uit naar je Cambodja verslag! Xxx

• 16 Maart 2016 - 20:21

Eline:

Jaloers! Heel leuk om te lezen. Ben benieuwd naar de rest van je verhalen! X

• 30 Maart 2016 - 13:52

Anton En Hendrika:

Hoi Anne Marijke
    Leuk om te lezen. Nog heel veel plezier en geniet ervan.