Zuid-Oost Azie - Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Anne-Marijke Schoneveld - WaarBenJij.nu Zuid-Oost Azie - Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Anne-Marijke Schoneveld - WaarBenJij.nu

Zuid-Oost Azie - Laos

Door: Anne-Marijke Schoneveld

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marijke

15 April 2016 | Laos, Luang Prabang

Time flies! Nog maar een week in Thailand en dan zit Azië er al weer op. Zoals de titel al zegt zou deze blog eigenlijk over Laos moeten gaan, maar we doen zoveel in korte tijd dat ik het niet goed meer heb bijgehouden. Daarom eerst een klein stukje over het begin van Thailand. Iedereen trouwens bedankt voor het plaatsen van de leuke en lieve reacties, die zijn heel leuk om te lezen!

Songkran
We hadden geluk dat we een van de grootste Thaise tradities, het Thais nieuwjaar (Songkran), in Chiang Mai konden vieren. Het inluiden van het nieuwe jaar gaat gepaard met het natgooien van elkaar, om de zondes van het oude jaar van je af te spoelen. In de stad is het een groot waterfestival waar de lokale bevolking en toeristen elkaar beschieten met waterpistolen en waar groepen jongeren in jeeps door de straten rijden om hele emmers leeg te kieperen op de voetgangers. Iets minder grappig als je met al je bagage over straat loopt van hostel naar hostel want je wordt gegarandeerd doorweekt, maar verder een bijzondere en leuke traditie die we niet snel zullen vergeten!

Terug naar Laos.

Don det
'Been there don det' zoals op de shirts staat. Don Det is een van de 4000 eilanden in het zuiden van Laos. We zijn hier door tijdgebrek maar een dag geweest en hebben die gevuld met een kayaktour over de Mekong rivier. Bij de busreis naar Laos hadden we een Engels meisje ontmoet met wie we een kamer hebben gedeeld en zij ging ook mee met de tour. In de kayak zijn we naar een klein dorpje gepeddeld waar we achterop de trekker naar een kleine waterval werden gebracht. De trekker was er niet zo een zoals we die in Nederland kennen maar een krachtige motor op twee wielen die je net als een grasmaaier moest besturen. De waterval was erg mooi en superkrachtig, toen we eronder stonden deed het bijna pijn aan onze schouders. Daarna zijn we verder gepeddeld naar een grotere open vlakte waar de Irrawaddy dolfijnen zouden moeten leven. We hielden ons muisstil en dat werd beloond want in de verte zagen we drie dolfijnen met hun vinnen boven het water uitkomen. Heel gaaf om dolfijnen in hun natuurlijke omgeving te spotten! De kayaktour zetten we nog even voort en toen we eindelijk bij het plaatsje waren waar we eruit gingen waren onze armen flink verzuurd. Onder het genot van een verse kokosnoot wachtten we op de truck die ons terug zou brengen. Van de gids mochten we helemaal boven op de truck zitten omdat hij iets speciaals voor ons wilde doen haha, supercool om zo hoog te zitten en met de wind in onze haren de omgeving te zien.

Vientiane
Na een 17 uur (!) durende reis met een ver-schrik-ke-lijk-ke nachtbus (zo smerig, en het was maar goed dat we met z'n drieën lepeltje-lepeltje achterin konden liggen anders had ik een twijfelaar moeten delen met een wildvreemd iemand) arriveerden we vroeg in de ochtend in Vientiane. De hoofdstad van Laos, maar zo anders dan de andere hoofdsteden! Saigon was heel Westers, Phnom Penh al stukken minder, maar in Vientiane heb ik geen flat gezien. We zijn hier maar een dag geweest dus misschien hebben we dat gedeelte gewoon gemist, maar op een paar tech winkels na vond ik het weinig van een echt grote stad hebben. Er zijn ook weinig bezienswaardigheden voor een hoofdstad. We hebben de Arc de Triomphe beklommen (nog van Franse koloniale invloeden) welke een mooi uitzicht over de stad gaf. Verder zijn we naar de meest bekende tempel van het land geweest, die op alle biljetten staat gedrukt. Het is een vrij grote tempel met een gouden dak. Mooi om te zien maar niet echt indrukwekkend. Wat wel erg indrukwekkend was, was het bommuseum dat we de volgende ochtend nog mee hebben gepakt. Je zou het misschien niet denken maar Laos is het meest gebombardeerde land ter wereld. Dit komt voornamelijk door de Ho Chi Minh route die door het land liep. De Amerikanen bombardeerden deze volop om de verbinding met het zuiden van Vietnam te verbreken. Veel van deze bommen liggen nog onaangetast in de grond, en komen soms tot ontploffing wanneer Laotiaanse boeren hun land bewerken voor landbouw. Velen zijn daardoor verminkt; erg triest om te zien hoe dan het hele gezinsinkomen/voedsel onzeker wordt. Het museum werkt samen met een revalidatie centrum waar gelukkig steeds modernere kunstbenen en dergelijke worden toegepast die boeren en andere slachtoffers helpen. We hebben nog een marktje bezocht en weer een nieuw soort fruit geprobeerd (een soort pruim maar dan met de smaak van mango) en zijn 's middags verder gereisd naar Vang Vieng.

Vang Vieng
In het noorden van Laos zou de omgeving weer meer bergrijk worden en dat hebben we zeker gezien in Vang Vieng! De bergen deden ons denken aan de lime stone rotsen van Tam Coc in Vietnam en waren erg mooi. Alle backpackers gaan in het dorpje tuben: in een oude truck band over de rivier dobberen en ondertussen een drankje(s) doen bij de kroegjes langs de rivier. Omdat hier in het verleden veel ongelukken zijn gebeurd zijn er nu nog maar twee kroegen open. We hebben 'beerbee' (een variant op frisbee) gedaan en buikgeschoven en zijn toen weer verder gepeddeld. De stroming was niet sterk dus het kostte ons nog flink wat peddelen met onze armen om vooruit te komen. Na twee uur hadden we er wel een beetje genoeg van en begon het ook af te koelen omdat de zon achter de bergen was gezakt. De volgende dag hebben we op de fiets meer van de mooie omgeving gezien. Beroemd in de omgeving is de blue lagoon: een klein meertje met superhelder blauw water en grote vissen. Vooral Chinezen komen hierop af. Wij vonden het een beetje tegenvallen maar zij hadden de grootste lol in hun zwemvesten in het water. Daarna zijn we nog naar een grot geweest maar deze was stukken minder mooi dan de grotten die we eerder in Vietnam hebben gezien.
's Avonds zijn we nog naar de Sakura bar geweest: met ons Sakura hemdje behoren we nu tot échte backpackers haha. We zijn heel onze reis al mensen in dit shirt tegengekomen dus die mag niet missen in je backpack :p.

Luang Prabang
Via een slingerweggetje door de mooie bergen van Laos kwamen we aan in Luang Prabang. Dit stadje is, volgens de Lonely Planet :p, een van de best bewaarde Aziatische steden. Door onze strakke planning hebben we uiteindelijk maar één volle dag gehad in Luang Prabang waar we alle bezienswaardigheden in hebben gepropt. 's Ochtends zijn we naar de waterval geweest met een Nederlands groepje. Het was een prachtige hoge waterval met verschillende bedden en helder water. We zijn helemaal naar boven geklommen naar de bron van de waterval. We hadden gehoord dat je ergens naar een mooi deel van de waterval kon waar geen toeristen waren. Na even zoeken zagen we het hek met 'danger', waar we door heen zijn geklommen. Na een smal paadje kwam je uiteindelijk bij een bed van de waterval waar we heerlijk in hebben gezwommen en onder de waterval hebben gestaan.
Aan het eind van de middag hebben we nog de tempel boven op de heuvel bezocht. Door de smog was het uitzicht over de stad wat minder. In Laos en Cambodja hebben we sowieso veel smog gezien, waarschijnlijk door het verbranden van het woud voor nieuwe landbouwgrond.
's Avonds gingen we natuurlijk ook nog even naar de avondmarkt van Luang Prabang waar ze heel veel leuke spulletjes verkochten. Uitgaan doen alle backpackers in Utopia, een jungle-achtige bar met een relaxte sfeer. Door de avondklok sluiten alle bars rond 23u en voor degenen die nog langer door willen gaan kun je met de tuktuk naar een bowlingbaan buiten de stad worden gebracht, erg grappig.
Ondanks het bowlen zijn we de volgende ochtend om 5u opgestaan om een Buddhistisch ritueel te zien. Elke ochtend komen de monniken langs in een lange rij om eten te verzamelen dat ze van de lokale bevolking krijgen. Bij de één een handjevol sticky rice, bij de ander een soort snoepgoed en zo krijgen ze hun tonnetje vol. Van een Duits meisje hadden we eerder gehoord dat de monniken alleen mogen ontbijten en de rest van de dag niks eten, maar ik weet niet zeker of dat voor alle monniken opgaat. Het was in ieder geval erg apart en bijzonder om jongetjes/mannen in precies dezelfde outfit langs te zien komen. Ik zelf kreeg er een beetje een naar gevoel bij dat zulke kleine jongens hun haar af moeten scheren en niet meer dan ontbijt mogen eten, maar voor henzelf is het natuurlijk een eer en is het alleen maar iets positiefs om voor een periode in je leven monnik te zijn.

Vanaf Vang Vieng reisde er een leuk Nederlands meisje met ons mee, en in Luang Prabang sloot er ook een Nederlandse jongen aan. We hebben samen veel ondernomen en een hele gezellig tijd gehad. In Chiang Mai, na samen nieuwjaar te hebben gevierd, ging ieder weer zijn eigen pad.

Gibbon Experience
Vanuit Luang Prabang kun je met de slowboat naar het grensplaatsje Huang Xai. Zoals de naam al zegt vaar je met een traag tempo over de Mekong rivier en omdat we ook nog tegen de stroming in gingen hebben we in totaal 16 uur op de boot gezeten, verdeeld over twee dagen. Ruim de tijd gehad dus om te lezen, ons dagboek een beetje bij te werken en te genieten van de omgeving.
Na lang twijfelen hebben we toch besloten om de Gibbon Experience te doen. Hierbij zwier je net als apen ziplinend aan een kabel door de jungle. Zie je mij al avontuurlijk aan een touw hoog boven de jungle zweven? Nee ik dus ook niet. Ik vond het dan ook mega eng, maar achteraf gezien was het helemaal niet zo eng en ben ik heel blij dat ik het heb gedaan! Het was echt suuupertof! Na een pittige klim de eerste dag gingen we ongeveer 9 ziplines af en kwamen we rond 16u aan bij ons tree house. Wauw, het uitzicht over de jungle was ontzettend mooi! Supercool om daar te overnachten. En heel knap hoe de boomhut was gemaakt, we hadden zelfs stromend water! Het douchen was een beetje gek omdat je daar in je Eva kostuum in een open douche stond uitkijkend over de jungle, maar daar is natuurlijk niemand. De tweede dag bekeken we de dikste boom van de jungle en hebben we nog ongeveer 15 ziplines gedaan, waarvan de langste 570 meter was. Een hele gave ervaring die ik zeker zal aanraden!
Na de Gibbon Experience zijn we de volgende dag de grens over gegaan naar Thailand, richting Chiang Mai. Over Thailand volgt snel meer, ook daar al weer veel vette dingen gedaan zoals een kookworkshop en het verzorgen van olifanten.

Verder gaat alles heel goed! Ik ben alleen wel een beetje klaar met zweten haha. Ik denk dat mijn record niet zweten na de douche slechts 5 minuten is :( De Thaise mensen klagen er zelf gelukkig ook over dus het zal wel echt heet zijn. Maar deze tropische temperatuur hoort wel bij onze volgende tropische bestemming: bounty eilanden Koh phi phi en Koh Tao! :)

Snel meer,

Liefs Anne Marijke

• 30 April 2016 - 20:25

Carmen:

Wat een leuk avontuurlijk verhaal weer! En wat een mooie foto's! Jaloers!!! Maar je straalt helemaal en je bent al lekker bruin! Geniet van al het moois!!

Liefs Carmen

• 01 Mei 2016 - 20:52

Ilse:

Anne... daar sta je dan in je Eva-kostuum uit te kijken over de jungle haha, wie had dit nu gedacht? Als ik al deze verhalen lees, dan bewijst het maar weer: in iedereen zit een echte avonturier. Wat ben je toffe dingen aan het doen, zien en beleven. Jammer dat je het allemaal in een heel vlot tempo moet doen, maar dat maakt de ervaring niet minder natuurlijk. Je ziet er heel goed uit op de foto's en volgens mij ben jij daar heel erg aan het genieten. Vooral blijven doen! En inderdaad, dat Songkran is Thailand is echt heel gaaf om mee te maken, maar een dag of drie was meer dan genoeg geweest haha. Ook al lekker ijswater over je heen gekregen? Haha. Oh en dat zweten komt ook, omdat je nu richting het regenseizoen gaat he!
    Meid, geniet van je laatste weekje Azië, even goed vóór eten want tja straks in Australië op brood en ketchup toch!? haha! Enjoyyy, kus!

• 10 Mei 2016 - 18:57

Ellis:

Wat leuk om je verhalen te lezen en je mooie foto's te zien!! Geniet er van meisje!! dikke kus uit Nederland XXX