Zuid-Oost Azie - Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Anne-Marijke Schoneveld - WaarBenJij.nu Zuid-Oost Azie - Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Anne-Marijke Schoneveld - WaarBenJij.nu

Zuid-Oost Azie - Thailand

Door: Anne-Marijke Schoneveld

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marijke

12 Mei 2016 | Thailand, Bangkok

Hi!

Ik kan het zelf nog nauwelijks geloven maar ik schrijf deze blog vanuit Down Under! Verder van huis kan ik niet zijn.. Heel gek idee. Maar wauw, ik vind Australie nu al te gek! We hebben Sydney en de Blue Mountains gezien en zijn toen per campervan verder omhoog gegaan richting Brisbane. Dat ging niet helemaal vlekkeloos maar daarover vertel ik in de volgende blog meer. Het is echt even omschakelen van Azie, het is hier zo anders qua omgeving (zoveel schoner en meer heldere kleuren), qua temperatuur (we moesten onze lange broek en dik vest weer tevoorschijn halen, die hadden we sinds Sapa Vietnam niet meer gebruikt!) en helaas ook qua geld (alles is zo duur..).

Ik moet nu al diep graven in mijn geheugen om al het moois van Thailand op papier te zetten maar ik ga mijn best doen!

Chiang Mai
Vanaf de grens met Laos is het al meteen duidelijk dat Thailand meer Westers is: de houten hutjes op het platteland van Laos maken plaats voor best wel luxe uitziende houten huizen, we rijden op snelwegen en ... er is de Seven Eleven! Dit is de eerste supermarkt die we sinds lange tijd hebben gezien en waar we, net als veel andere backpackers, veel gebruik van hebben gemaakt.
In Chiang Mai hebben we vooral nieuwjaar gevierd zoals ik al in mijn vorige blog heb beschreven. Verder zijn we naar een canyon geweest en naar de Doi Suthep tempel. Deze tempel lag boven op een berg vanwaar je een mooi uitzicht hebt over de stad. Zondagavond zijn we naar een hele grote markt geweest in de straten van Chiang Mai. Er leek geen einde aan de kraampjes te komen en hier hebben we dan ook nog flink wat souvenirs ingeslagen.

Pai
Vanuit Chiang Mai zijn we verder gereisd naar Pai, een hippie stadje in het noorden van Thailand. De weg van Chiang Mai naar Pai kende behoorlijk veel slingerbochten en in de winkeltjes langs de weg lagen zelfs middeltjes tegen wagenziekte, geen hele prettige rit dus. Aangekomen in Pai zag je al veel hippie types rondlopen en kon je overal 'happy' shakes halen. De eerste dag huurden we een scooter. Dat was in het begin erg spannend want we hadden al veel mensen met een 'Thai tattoo' (scooterwond) gezien, maar het viel reuze mee en het was een leuke manier om de omgeving te verkennen. De tweede dag hebben we een kook workshop gedaan bij 'Bébé wok and roll cooking class', en dat was echt suuuperleuk! Onze lerares was een beetje gek maar heel aardig. 's Ochtends hebben we eerst bij een lokaal tentje gegeten (pad Thai op de vroege ochtend; noodles met tofu en ei) en zijn toen naar de markt geweest om verse groenten, fruit en kruiden te halen die we later in onze gerechten zouden gaan gebruiken. Ze legde ons eerst uit wat wat was en daarna kregen we een lijstje en moesten we de ingrediënten zelf binnen een kwartier verzamelen. Superleuk, voelde net als een opdracht in zigzag van vroeger haha. Alles ging bijna goed; had alleen even de lemon basil met de holy basil verwisseld (? Haha). We kregen een boekje waar alle recepten in stonden en mochten ieder een curry, een hoofdgerecht en een soep kiezen die we die dag zouden gaan maken. Bij alles kregen we stap voor stap uitleg; welke kruiden en groenten goed bij elkaar pasten, hoe je de smaak kan veranderen en in welke volgorde alle ingrediënten in het gerecht gingen. 's Avonds hebben we alles met een hele groep opgegeten. Je kon van alle gerechten wat proeven want in de Thaise cultuur gaat het om samen eten. Na drie avondmaaltijden op één dag zat ik bommetje vol maar het was een hele leuke, leerzame dag!

Ayuthaya
Na veel verschillende soorten bussen van binnen te hebben gezien, zijn we nu een keer met de trein gereisd. Een aangename verbetering. Het was een nachttrein met best comfortabele bedden, en je werd gewekt door de conductrice bij de stop waar je eruit moest. In Ayuthaya hebben we samen met een Duitse jongen op de fiets een oud tempelcomplex bekeken. Vroeger was Ayuthaya de hoofdstad van Thailand en dus zijn er veel tempels gebouwd. Het deed een beetje denken aan Angkor Wat, niet alleen de gebouwen maar ook de hitte haha. We hebben hier een paar bijzondere tempels gezien en het was de moeite waard om in het plaatsje te stoppen, al was er verder niet veel te doen. In verband met onze strakke tijdsplanning voor Thailand bleven we hier maar één nacht en zijn we met de lokale bus naar Kanchanaburi gereden, wat ook een ervaring was haha.

Kanchanaburi
We zijn voornamelijk naar Kanchanaburi gegaan voor Elephants World (op aanraden van Janneke :) ), een verzorgingskamp voor olifanten die eerder zijn mishandeld. De eerste dag zijn we ook nog naar de River Kwai bridge in het stadje geweest en hebben we een museum hierover bezocht. In de tweede wereldoorlog viel Japan delen van zuid-oost Azië aan en de (door kolonies aanwezige) o.a. Britse, Australische en Nederlandse gevangenen moesten onder barre omstandigheden het treinspoor en de brug van Bangkok naar Myanmar aanleggen. De tweede dag in Kanchanaburi zijn we dus naar het olifanten verzorgingskamp geweest. Wat zijn dat gigantische beesten zeg! Maar op hun manier ook weer heel schattig. Ze hebben een heel chill leven haha, eten, badderen, eten en slapen. 's Ochtends hebben we ze eerst gevoed: ze eten knollen, fruit en groente, en dat zo'n 150 kg per dag! Ze eten gewoon hele watermeloenen met schil en al en bananen gaan zo in trossen naar binnen. Voor de olifanten die niet zo goed konden kauwen hebben we pompoen met sticky rice gemaakt. Ook hebben we de olifanten in de rivier gewassen. In het begin van een veilig afstandje, maar later durfden we dichterbij met de borstel en hebben we de harde schubbige huid geaaid. Heel gaaf om zo dicht bij zulke grote dieren te staan.

Koh Phi Phi
Jaaa en toen eindelijk door naar de mooie zonnige zandstranden van de Thaise eilanden! Hier hadden we al lang naar uitgekeken. Na een reis van 16 uur per bus en trein kwamen we aan in Koh Phi Phi. Het eiland is erg toeristisch met veel resorts langs de kust, grote speedboten in de havens en heel veel winkeltjes op het vaste land. We hebben hier heerlijk op het strand gelegen aan de blauwe zee en zijn naar het viewpoint gelopen om het eiland van bovenaf te bekijken. Ook hebben we een dagtocht gemaakt naar Monkey island waar we apen van heel dichtbij konden zien, naar Maya beach (een schitterende baai die op bijna alle ansichtkaarten van Thailand staat: azuurblauwe zee en vissersbootjes, alleen jammer van de honderden toeristen die de rust van de baai een beetje bederven) en heb ik voor het eerst gesnorkeld en hele aparte vissen gezien. In het begin een beetje griezelig om in zo'n school vissen te zwemmen, maar eigenlijk doen ze natuurlijk niks. 's Avonds hebben we bij de vuurshows gekeken die door gespierde mannen op het strand worden gegeven en zijn we bij een strandclub uitgeweest. Ondanks alle toeristen is Koh Phi Phi toch zeker een bezoekje waard!

Koh Tao
Koh Tao staat bekend om het mooie onderwater leven. Er komen dan ook vooral snorkelaars en duikers op het eiland af. Wij hebben ook een snorkeltour gedaan waarbij we rond het eiland vaarden en in verschillende baaien stopten. We hebben een mini nemo vis gezien (die meer op een goudvis leek haha), felblauwe vissen, regenboog vissen, zwaardvissen en nog veel meer. We stopten ook in shark bay, een baai met (voor de mens) niet gevaarlijke haaien. We volgden de gids en na een tijdje zagen we plots een haai voorbij schieten! Brr, hij was denk ik wel 1,5 meter! We zijn ook naar het beschermde Ko Nang Yuan eiland geweest waar we de hele dag onder een parasol hebben gezeten maar alsnog keihard zijn verbrand haha. Van daar zijn we ook naar het viewpoint geklommen vanwaar we weer een supermooi uitzicht hadden over het eiland en de blauwe zee. Verder hebben we op Koh Tao vooral bij het zwembad gelegen en heerlijke curry's gegeten bij ons vaste restaurantje. We zijn ook nog een avond voor de grap naar een ladyboy show geweest, die erg bekend was op 't eiland. Het was allemaal erg over de top maar wel grappig om een keer te zien.
Na twee eilanden gezien te hebben was het tijd om naar de hoofdstad van Thailand te gaan; Bangkok! Zoals zo vaak hadden we tijd genoeg voor vertrek, maar weten we het toch weer op het laatste moment aan te laten komen. Maar we stonden alsnog een kwartier van tevoren bepakt en bezakt in de hete zon in de rij voor de boot. Helaas bleek bij de kassa dat we bij de verkeerde boot stonden en moesten we nog rennen naar de andere kade waar de boot op punt van vertrekken stond. We stonden nét op de boot toen de trossen los werden gegooid.

Bangkok
Midden in de nacht kwamen we aan in Bangkok waar we op zoek gingen naar ons hostel. Die lag naast de drukste straat van de stad: Khao San road, waar het vol hangt met TL reclame en uithangborden. 's Avonds bruist het daar van leven met kleding standjes (same same but different haha) sieraden winkels, kraampjes waar je insecten kan eten en bars waarbij de mensen op straat dansen. We besloten om die eerste dag niet heel veel te doen omdat we weinig hadden geslapen en gingen op weg voor ontbijt en een paar tempels. Je zou denken dat in een wereldstad als Bangkok wel ergens een Westers ontbijt te vinden is in plaats van noodlesoup maar dat bleek toch lastiger te vinden dan gedacht. Op weg naar de tempel werden we aangesproken door een tuktuk chauffeur. Dat gebeurt de hele tijd dus we waren hem al aan het afwimpelen totdat hij begon over dat het vandaag een speciale dag was: de regering wil het toerisme stimuleren en daarom sponsorden ze de tuktuks met benzine, waardoor wij weer heel goedkoop met de tuktuk konden reizen. Voor maar 1 euro zou hij ons door de hele stad vervoeren. Daarnaast waren ook nog alle tempels gratis op die dag. Dat klonk goed! Hij liet ons eerst een aantal tempels zien en daar werd het verhaal nog is bevestigd door mannen die we daar tegenkwamen. Ook zouden we naar een soort export fabriek gaan waar kleren en dergelijke heel goedkoop zouden zijn. We begrepen niet helemaal wat hij bedoelde maar het klonk als winkelen en dat is altijd goed haha. Vervolgens werden we naar verschillende tailor made shops gereden en kregen we na een tijdje door dat onze chauffeur waarschijnlijk geld kreeg voor de klanten die hij naar de winkels bracht. We waren al naar drie chique tailor made kleding zaken gebracht (waarvan we er bij één bijna meteen uit werden gebonjourd toen we zeiden dat we Nederlands waren: kijken kijken niet kopen, haha) en naar een dure juwelierszaak en toen we op weg waren naar de volgende hadden we er wel een beetje genoeg van. De tuk tuk driver vroeg ons nog naar één winkel te gaan waar we langer dan tien minuten moesten blijven want dan zou hij zijn stempelkaart compleet hebben en kreeg hij gratis benzine. Nou vooruit, hij was heel aardig geweest dus één winkel wilden we nog wel doen. Het was weer een chique kledingzaak vol met mooie stoffen. Ik wilde eigenlijk nog graag een mooie pantalon op maat laten maken en Bangkok staat er om bekend, dus ik heb toch nog een mooie broek aan laten meten en ben heel blij met het eindresultaat! Daarna gingen we naar een andere tempel maar daar moesten we vreemd genoeg opeens wel entree voor betalen. Daar hadden we niet zo'n zin in dus gingen we terug naar de tuktuk. Maar die was verdwenen.. We hebben nog even staan wachten in de hoop dat ie terug zou komen, maar hij had de buit natuurlijk binnen en was ervandoor. Gelukkig heeft de scam ons geen geld gekost maar we baalden wel dat we erin waren getrapt. De rest van ons verblijf in Bangkok zijn we alleen nog maar met taxi's op de meter gegaan haha.
In Bangkok zijn we verder nog naar het Royal palace geweest waar de tempel met de Emerald Buddha hebben gezien, een tempel die erg belangrijk is voor het geloof in Thailand. Deze tempel was denk ik een van de mooiste die we hebben gezien. De tempel had allemaal kleine glazen steentjes in allerlei kleuren die in de zon schitterden en rondom de tempel stond een muur met mooie wandschilderingen.
En Bangkok was alweer de laatste stop in Azië! In tweeënhalve maand hebben we met z'n drieën ontzettend veel gezien, lol gehad en veel avonturen beleefd. Als spetterende afsluiter zijn we volledig opgedoft naar de skybar van een heel duur hotel geweest, ook bekend van the Hangover part II. Alle verlichte flats en bootjes op de rivier gaven een spectaculair uitzicht, wauw!

De volgende dag was het tijd voor afscheid: Veerle ging door naar Myanmar en Maleisië en Joyce en ik naar Australië. Ook al zien we elkaar straks natuurlijk weer in Nederland, na zo'n lange tijd non-stop bij elkaar te zijn is het niet leuk om gedag te zeggen :(

We zijn nu al twee weken in Australië waar het supermooi is en waar we lekker primitief aan het kamperen zijn haha. Waar in Azië overal gratis WiFi was is dat hier in Aussie bijna nergens maar er volgt snel meer!

Liefs,

heel veel plezier nog
    groeten uit laren

• 21 Mei 2016 - 19:47

Tante Hennie En Oom Wim :

wat eenmooi verslag anne marijke wat maakt het je leven rijker!bedanktvoor je mooiekaart tot gauw groeten van ons

• 25 Mei 2016 - 09:12

Ellis:

Wat een leuk verhaal om te lezen an en wat een mooie foto's! Heel veel plezier nog in Australie en geniet van de laatste maand!! <3 XXX

• 25 Mei 2016 - 15:45

Adri Righard :

Lieve Anne marijke
    Wat een mooie indruk wekkende verhalen.en super foto's
    Geniet nog van je mooie reis
    Liefs Adri

• 06 Juni 2016 - 06:03

Ellen:

Heee
    Ik liep nog een beetje achter, maar heb deze blog nu net in mn lunchpauze gelezen. Heel leuk!! Grappig dat van die tuc-tuc in Bangkok. In India is dat heel normaal, dan krijg je korting op je ritje als je via wat winkeltjes gaat, maar ze blijven je trouw vervoeren tot je eindbestemming ;-). Kom maar gauw met een verslag over Australie!! :D
    Liefs uit Tokyoooo

• 06 Juni 2016 - 19:29

Bertha:

Hoi Anne Marijke, wat een geweldig mooie verslagen! Wat zie je en maak je veel mee! Nog heel veel plezier in Australie! Geniet ervan!!! Tot ziens in Markelo. Groetjes Bertha, Marije, Marianne en Gerwin

• 07 Juni 2016 - 22:46

Mama:

Hoi Marijke, wat een mooi geschreven verslag en wat maak je veel mee. Geniet nog van de laatste weken Australië en dan hoop ik dat je veilig weer in Markelo terug komt waar we jouw andere verhalen met plezier aanhoren! Groetjes mama