The Lake Dutchies - Reisverslag uit Leeds, Verenigd Koninkrijk van Anne-Marijke Schoneveld - WaarBenJij.nu The Lake Dutchies - Reisverslag uit Leeds, Verenigd Koninkrijk van Anne-Marijke Schoneveld - WaarBenJij.nu

The Lake Dutchies

Door: Anne-Marijke

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marijke

07 Maart 2013 | Verenigd Koninkrijk, Leeds

Hi!

Heel cliché, maar waar: wat vliegt de tijd! De laatste drie weken zijn ontzettend snel gegaan. Naar mijn idee zijn we helemaal gewend en hebben we een vast ritme van colleges, lezen en (veel) feestjes. We hebben al heel veel leuke mensen leren kennen en we maken van alles mee. Daarnaast willen we zoveel mogelijk van Engeland zien door middel van tripjes.

Zo stond er zaterdag 23 februari een tripje naar Manchester gepland. Samen met Valerie en Laura hebben we de hele dag rondgesnuffeld in de stad van het grote Manchester United. Dat voetbal een big issue is bleek uit het feit dat er een football museum was, maar daar zijn we toch maar langsgelopen aangezien ik net begrijp wat buitenspel is. Wel willen we nog graag naar een wedstrijd van Manchester United of Leeds United om de sfeer in het stadion mee te maken. In Manchester hebben we the Art Gallery, the Library en the Cathedral bekeken. De oude bibliotheek was nog mooi intact en kwam al meer in de richting van mijn beeld bij een echte oude bibliotheek boordevol boeken met gedraaide trap. Verder kun je in Manchester nog beter winkelen dan in Leeds, dus daar hebben we ons de rest van de middag wel vermaakt.

Een ander tripje was die van afgelopen zondag naar The Lake District. Wauww, dat was echt een hele leuke dag! We vertrokken vroeg in de ochtend met een reisorganisatie vanuit Leeds, en na ongeveer anderhalf uur was onze eerste stop de Low Sizergh Barn. Op deze boerderij werden alle producten zelf gemaakt en geteeld. Daarna terug de bus in en op weg naar Bowness. Onderweg hebben we veel gezien van 'the lovely countryside' van Engeland; veel heuvels in alle kleuren groen met schapen/koeien en de typische stenen muurtjes als afscheiding. O en tijdens de busrit werd er ook een quiz gehouden, met vragen en leuke weetjes over the Lake District. Uit hoeveel meren het gebied bijvoorbeeld bestond (1), hoe hoog de hoogste berg van het gebied is (978m) en naar welke beroemde plek de Kendal Mint Cake, de lekkernij van de streek, ooit is meegenomen (The Mount Everest, de enorme hoeveelheid suiker zorgt voor een boost aan energie die de klimmers goed konden gebruiken). Blijkbaar wisten we toch meer over het gebied dan we dachten, want The Lake Dutchies (jaja) hadden gewonnen! Als prijs de échte Kendal Mint Cake. Beetje teleurgesteld waren we wel toen het smaakte als een gewoon pepermuntje.

In Bowness aangekomen hebben we de Orrest Head (239m) beklommen van waaruit we een prachtig uitzicht hadden over het meer en de rest van het gebied. Dit heeft dan ook heel veel landschapsfoto's opgeleverd, waarvan ik er een paar heb bijgevoegd, met dank aan Janinke. 's Middags hebben we de rest van het stadje bekeken, wat ook bekend staat om de verhalen van Beatrix Potter. Peter Rabbit; jeugdsentiment! Ik weet nog dat we die cd met het verhaal thuis heel vaak hebben geluisterd. Verder waren er een paar schattige winkeltjes en een mooie haven vol zwanen. Aan het einde van de dag hebben we nog een boottocht gemaakt over het meer, van waaruit we de bergen en de landhuizen konden zien. Wel zonde dat het weer toen iets minder was waardoor de bergtoppen met sneeuw niet heel duidelijk zichtbaar waren. Toch was het een hele leuke dag en zou ik nog graag een keer naar het gebied terug willen.

Naast tripjes bestaat de rest van het weekend vooral uit lezen, uitgaan en andere leuke dingen zoals naar de film. Zo hebben we Les Miserables hier in de bioscoop gezien en willen we nog een keer naar het theater. Daarnaast spreken we vaak spontaan met wat mensen af om uit eten te gaan, ergens iets te gaan drinken of iets leuks te doen zoals bowlen. In Nederland moet er eerst een datumprikker worden ingevuld en dan nog is het vaak moeilijk om een datum te vinden waarop iedereen kan, maar hier heeft niemand verplichtingen en gebeurd er dus veel vaker iets spontaan. Ook merk ik dat je voor iedereen open staat, omdat iedereen in het zelfde schuitje zit en je er met elkaar een onvergetelijke tijd van moet maken, wat tot nu toe erg goed lukt :)

Zo hebben een aantal vrienden twee weken geleden voor ons gekookt en hebben wij gister voor hen gekookt. We leren eten uit allerlei culturen kennen: best pittige (rode wangen en traanogen) maar lekkere rijst, met stokjes gegeten bij een Japans restaurant en binnenkort misschien Chinees eten van een jongen uit Hongkong. En we hebben natuurlijk het echte Engelse breakfast geprobeerd, maar dat was geen groot succes.

De clubs zijn hier erg leuk en veelzijdig, van Latin naar echte Motown muziek, van Folk naar pop en rock. We hebben salsa dansen uitgeprobeerd in de Zuid-Amerikaanse pub Azucar, we zijn naar een echte blues/jazz/soul bar geweest, erg leuk, maar zijn we ook naar een hele moderne hippe club geweest, genaamd Revolution. Ook hebben we het echte Engelse uitgaan meegemaakt, we hebben onze ogen uitgekeken! Dat gaat er best heftig aan toe. Uitgaan is hier ook echt uitgaan, bijna iedereen is ladderzat en bodyshots (met slagroom) zijn niet meer dan normaal. Als meisje is t een must om schaars gekleed te gaan op überhoge hakken en veel jongens zien eruit als look-a-likes van One Direction met polo's tot aan het bovenste knoopje dicht. Even wennen, maar denk niet dat we ons aan deze trend gaan aanpassen.

Vrijdag zijn we hier al weer anderhalve maand en krijgen we ons eerste bezoek. Er komen vier vriendinnen van Joyce en Janinke, en Emmelie komt mij een bezoekje brengen. We hebben al een hele planning gemaakt om ze een kijkje te geven in ons leven in Leeds en ze kennis te laten maken met onze nieuwe vrienden hier. Ik heb er heel veel zin in!

Love, Anne-Marijke

ps. Ik heb een selectie gemaakt van alle foto's van Manchester en the Lake District, maar het zijn er toch nog heel veel geworden. Het is zeker de moeite waard om door te klikken, achteraan staan de mooie uitzichten!

• 07 Maart 2013 - 23:39

Ellen Van Lieshout:

Leuk An! En prachtige foto's erbij :-)

• 07 Maart 2013 - 23:39

Ellen Van Lieshout:

Leuk An! En prachtige foto's erbij :-)

• 09 Maart 2013 - 10:02

Bennie En Rita Nijenhuis:

Hoj Anne Marijke

En wij maar denken dat jij een boeken wurm bent.
    Wat kun jij fantastisch mooi vertellen, je kunt je bij het verhaal zo een beeldvormen.
    Vorige keer vertelde je dat het weekend al op woensdag begon, maar bij alles wat jullie doen is dit weekend nog te kort.
    Ook het contact met andere buitenlanders, hoe jullie met elkaar omgaan en voor elkaar koken.
    Zo moest de grote wereld ook in elkaar zitten.
    Veel plezier samen met Emmelie.
    We blijven je volgen.
    Groetjes Fam. Lonink en Nijenhuis