Summer holiday - Reisverslag uit Leeds, Verenigd Koninkrijk van Anne-Marijke Schoneveld - WaarBenJij.nu Summer holiday - Reisverslag uit Leeds, Verenigd Koninkrijk van Anne-Marijke Schoneveld - WaarBenJij.nu

Summer holiday

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marijke

22 Mei 2013 | Verenigd Koninkrijk, Leeds

Vakantieeeee! Jaja, na vier tentamens en twee weken die-hard studeren ben ik eindelijk vrij. Deze blog is dus iets minder lang aangezien we niet heel veel meegemaakt hebben in de afgelopen maand omdat deze in het teken van studeren stond. Toch hebben we ook nog wat leuke dingen gedaan die ik kort zal beschrijven.

Oke, na alle leuke dingen mocht het er ook wel eens van komen, maar we hebben toch echt wel hard moeten studeren. Dat kwam vooral omdat de Engelse tentamens iets anders waren dan we gewend zijn in Nederland. Het tentamen bestaat uit tien vragen waar je er twee uit moet kiezen. Elke vraag is gerelateerd aan een onderwerp dat per week behandeld is. Uit voorbeeldexamens kun je ongeveer opmaken hoe de vraag zal worden gesteld. Het is de bedoeling dat je twee onderwerpen kiest en hier zelfstandig research naar gaat doen; veel lezen, zoveel mogelijk informatie over het onderwerp verzamelen en je echt in het onderwerp verdiepen. Op het tentamen wordt gevraagd om de informatie gestructureerd in essay vorm op te schrijven. In Nederland krijgen we een theorieboek dat we moeten leren en het tentamen is multiple choice met soms een paar open vragen. Deze vorm van toetsen was dus compleet nieuw voor ons, en ik ben erg benieuwd wat we er van hebben gebakken. Toch was t niet verkeerd om een keer wat dieper op een onderwerp in te gaan en boeken uit de bieb te lenen, je eigen mening te vormen en je writing skills in het Engels te testen.

We proberen hier zo veel mogelijk dingen te doen die je thuis niet zo snel zou doen. Zo zijn we hier naar een concert van Kate Nash geweest en naar een balletvoorstelling, en ik weet zeker dat ik dat vaker wil doen als ik weer in Nederland ben. Toen we, voor het eerst in 3 maanden, naar de Tourist Information in Leeds gingen hebben we heel veel foldertjes verzameld met de activiteiten die op het programma stonden. We zagen dat Kate Nash zou optreden in een club in Leeds en omdat ik al wat liedjes van haar kende wilde ik haar heel graag zien. De kaartjes waren niet zo heel duur en we zijn samen met ons Franse vriendinnetje Laura naar het concert geweest. De liedjes die ik van haar kende waren popliedjes met leuke lieve meezingteksten, maar tijdens het concert kwamen we erachter dat het toch meer een rockchick was haha. Maar het was zeker de moeite waard, het was een heel vet optreden met zelfs crowdsurfing op 't eind. Totaal iets anders is de balletvoorstelling van het Northen ballet waar Joyce, Janinke, Julie (een Zwitsers meisje) en ik zijn geweest. Dat was echt zo mooi, zo knap en zo sierlijk! Het waren steeds kleine stukjes waarin een verhaal werd verteld. Zo werd Assepoester in klassiek ballet uitgebeeld, was er ook moderne dans op een liedje van Beyonce en was een soort van natuur dans op Oosterse muziek. Daar wil ik zeker vaker heen!

En jaaa het was eindelijk zo ver: onze jaarclub kwam naar Leeds! Het bezoek bestond weer vooral uit de gebruikelijke bezoekjes aan het winkelcentrum, Whetherspoon voor traditional English breakfast en aan de clubs van Leeds voor leuke feestjes (uiteraard in ons jaarclubshirt met rokje om toch een beetje aan Engelse stijl te voldoen). Ik merk wel echt dat ik Leeds als 'mijn' stad zie en het erg leuk is om mensen rond te leiden en met mensen te delen wat je hier doet en hoe erg je het hier naar je zin hebt. Het weekend werd afgesloten met de verjaardag van onze huisgenoot Braca, die zelf gedestilleerd alcohol (68%!) over had laten vliegen uit Servië. Een beetje te heftig voor ons. Ook dit was weer een heel gezellig weekendje!

Voor het eerst heb ik een moment gehad dat ik Nederland echt heel erg miste: Koninginnedag. De dag waarop heel Nederland in oranje gekleed overal samen feest viert. Hier in Engeland wisten sommige mensen überhaupt niet eens dat we een koningin (nu een koning) hadden, wat een domper. Onze Engelse literatuur lerares daarentegen wel die ons een 'Happy Queensday' wenste en aan wie we trots onze rood-wit-blauw gelakte nagels lieten zien. Omdat we dit grote feest natuurlijk niet over mochten slaan hebben we 's ochtends met z'n drieën naar de livestream van de kroning gekeken en tompoucen (die de jaarclub had meegenomen) gegeten om toch een beetje het oranjegevoel mee te krijgen. 's Avonds hebben we met een aantal Nederlandse studenten hier Hollandse stamppot gemaakt en naar smartlappen geluisterd onder het genot van oranje abrikozen wijn. In de kroeg viel de oranje opkomst een beetje tegen maar het was toch leuk om Koninginnedag samen met Nederlanders door te brengen.

Verder hebben we weer gerechten uit een andere cultuur leren kennen op de Italiaanse aperitivo en hebben we zondag Braziliaanse couscous gehad. Allebei erg lekker. Ook hebben wij de Nederlandse lekkernij arretjescake voor een aantal vrienden gemaakt en deze viel gelukkig in de smaak.

Ik keek net in mijn agenda en er is alweer een maand ongemerkt voorbij gevlogen. De tijd gaat zo ontzettend snel en helaas is het einde alweer in zicht, nog minder dan een maand in het mooie Engeland. En ondanks dat het een heel fijn idee is dat alle toetsen nu zijn afgesloten, toch bevestigt dat ook dat het hier nu afgelopen is en ik eigenlijk al naar huis zou kunnen gaan. Natuurlijk kan ik niet wachten om familie en mijn lieve vriendinnetjes weer te zien, toch zal ik Engeland gaan missen. Daarom gaan we hier nog een maand genieten: het laatste bezoekje van Eline :D, heel veel feestjes, winkelen, London en Brighton en als knallende afsluiter het concert van Robbie Wiliams!

Love,

Anne-Marijke


ps. Bedankt voor alle leuke lieve kaartjes en reacties! Dat doet me erg goed :)

  • 22 Mei 2013 - 14:12

    Simone:

    Lieve Anne-Marijke!

    Wauw :) Supergoed voornemen om dingen te doen die je normaal zou laten! Zoals die balletvoorstelling, lijkt me echt heel mooi! En ik zie je al helemaal je nagels showen aan je docent hahaha moet hardop lachen! Geniet van het laatste maandje, lekker vakantie vieren, je hebt het verdiend na die rare tentamens!

    Can't wait to see you again!

    Bisous

  • 22 Mei 2013 - 16:41

    Ellen Van Lieshout:

    Het is je toch gelukt hoor om er een lange blog van te maken ;-). Leuk om te lezen.
    Geniet van je laatste tijd daar!! xxx Ellen

  • 24 Mei 2013 - 11:49

    Marcel Woestenenk:

    Hey Anne -Marijke!!

    Wat fijn dat je tentamens er opzitten! Ja, een heel andere opzet zeg dan hier! Lijkt me wel wat hebben om zelf uit te kiezen waar je je in wilt verdiepen (ga er vanuit dat er altijd wel iets bijstaat wat je ligt dan haha)

    Leuk dat je nu tijd hebt om nog zoveel mogelijk leuke dingen te doen! Het is een goed teken dat je het jammer vindt dat je periode er bijna opzit. Erg leuk om mensen van verschillende culturen te leren kennen en daarnaast ook de Engelse cultuur zelf.Mooi dat je naast de studie hier ook tijd voor hebt en deze ervaringen meepikt!
    Grappig ik ken ook een Laura ; zij vindt klassiek ballet leuk maar daar hebben we het nog wel over.
    Als ik nu terug kijk naar de periode van toen je de keuze moest maken voor welke stad dan ben ik trots dat je dat gevoel gevolgd hebt; je ziet het in de uitwerking: het is een beetje jouw stad geworden!

    Laatst op de skype kon ik aan je zien dat je het erg naar je zin hebt en ik kon ook zien dat je je weer (nog) verder ontwikkeld hebt door deze ervaring!

    Heel veel succes en plezier in de laatste weken en tot snel!

    Groetjes Marcel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne-Marijke

Actief sinds 22 Jan. 2013
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 11246

Voorgaande reizen:

20 Februari 2016 - 17 Juni 2016

Zuid-Oost Azië en Australië

25 Januari 2013 - 25 Juni 2013

Studytrip to the UK!

Landen bezocht: