Goodbye Leeds - Reisverslag uit Leeds, Verenigd Koninkrijk van Anne-Marijke Schoneveld - WaarBenJij.nu Goodbye Leeds - Reisverslag uit Leeds, Verenigd Koninkrijk van Anne-Marijke Schoneveld - WaarBenJij.nu

Goodbye Leeds

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marijke

17 Juni 2013 | Verenigd Koninkrijk, Leeds

Dat was het dan. M'n vijf maand buitenland ervaring zit er alweer bijna op. Donderdag zit ik weer in het vliegtuig naar Nederland. De laatste paar weken hebben we daarom extra genoten van alles maar naast alle leuke dingen hebben we ook afscheid moeten nemen van onder andere onze Franse vriendinnetjes. Gelukkig zijn er al volop plannen om elkaar in het najaar weer op te zoeken :) .

Vanaf eind mei werd het weer beter en daar hebben we optimaal gebruik van gemaakt met zonnen en bbq's. In het weekend dat Eline hier was hebben we door de stad geslenterd en in het park gelegen bij Headingly campus. De zon maakt alles nog mooier en we hebben een heerlijk weekendje gehad waarin we zelfs een bruin kleurtje hebben gekregen. De maandag daarna hebben we samen met Braca en Thiago een kwart van the Otley Run gedaan. The Otley Run is een bekend fenomeen in Leeds: het is een kroegentocht van Headingly naar het stadscentrum waar je verkleed als smurf, superman o.i.d. ongeveer 17 pubs aandoet en in elke pub iets drinkt. Maar aangezien je in elke pub gelijk een halve liter krijgt als je iets besteld en er een aantal mensen waren afgehaakt zijn we na vier pubs maar richting huis gegaan.

Een beetje brak van de vorige avond zaten we vrijdagochtend vroeg in de bus om aan ons korte reisje naar Brighton en Londen te beginnen. We hadden al zo'n lange tijd naar dit tripje uitgekeken en nu was het dan eindelijk zo ver. Het was erg leuk om onze vriendinnetje Ilse, Nikki en Anke weer te zien en ik was erg benieuwd hoe zij hun Erasmus tijd in Brighton hebben doorgebracht. De volgende dag kregen we een rondleiding door Brighton en hebben we lekker aan het strand gelegen. Brighton is een zeer toeristisch plaatsje aan zee en staat bekend om de Brighton Pier; een soort van kermis midden op zee. Maar naast de pier zijn de smalle steegjes, alle terrassen en de winkelstraatjes met kleurrijke beschilderingen ook zeker de moeite waard om te bekijken. Naast Brighton hebben Ilse en Nikki ons ook Lewes laten zien. Dit was een schattig plaatsje in de buurt waar we het bekende cream tea hebben gehad in een erg luxe hotel, iets waar we niet helemaal op gekleed waren in onze korte broek maar erg leuk was. Op onze laatste dag in Brighton zijn we naar de Seven Sisters geweest. Dit zijn 'zeven' witte kliffen aan zee. De omgeving was erg mooi met uitgestrekte weilanden vol schapen en een beekje dat leidde naar zee. Eenmaal bovenop de kliffen gaf het een prachtig uitzicht over de zee en het landschap. 's Avonds hebben we ook het nachtleven van Brighton nog even verkend. Het was weer een heel geslaagd gezellig weekendje!

De volgende dag zijn Joyce en ik vroeg vertrokken naar lovely London. Rennen met koffer is geen succes maar gelukkig hebben we op een haartje na de bus gehaald en kwamen we rond 13.00 uur aan. En wat ga je als meisje op je eerste dag in Londen doen? Juist, naar Harrods. Een super luxe en over the top warenhuis met kleren en tassen en geuren die we ons nooit kunnen veroorloven, maar wel heel gaaf was om te zien. Daarna zijn we naar het Victoria and Albert museum geweest en toen doorgelopen naar de Royal Albert Hall, een grote concert hal waar de meest beroemde artiesten hebben opgetreden. Omdat we toch best moe waren van de reis hebben we daarna in Hyde Park in de zon gelegen. Aan het eind van de middag zijn we, na het monument van Diana te hebben bezocht, nog snel even in Notting Hill geweest. Dit is een wijk waar erg veel mooie dure huizen en kleine vintage winkeltjes te vinden zijn. 's Avonds zijn we in het hippe Soho uit eten geweest met Janinke en Nikki voordat zij vertrokken naar Dublin. Het restaurant had echter een beetje een ingewikkelde buitenlandse naam waardoor de man, die ons de weg wilde wijzen, ons meenam naar een totaal ander restaurant met Japanse naam. We bedankten de man vriendelijk, ook al waren we nu alleen nog maar verder van het goede restaurant verwijderd.

Op de tweede dag zijn we eerst naar Buckingham Palace geweest om de wisseling van de wacht te bekijken. Dit is een heel spektakel met veel politie, fanfare en strak marcherende wachters. We hebben lang gewacht om samen met veel andere toeristen drukkend voor het hek een glimp op te vangen van de aftredende en aankomende wachten. De wisseling op zich stelde uiteindelijk niet veel voor, het ging meer om het spektakel eromheen, maar het was leuk om is te zien. Daarna zijn we door het St. James park gelopen naar de echte trekpleisters van Londen: Westminster Abbey en de Big Ben. We hebben veel foto's gemaakt en hebben daarna samen met alle zakenmensen geluncht op een veldje naast the Houses of Parlement. Toen zijn we via Downingstreet 10, waar helaas niks van te zien was door alle bewaking, doorgelopen naar the National Gallery. In dit enorme gebouw hebben we naast alle reusachtige schilderijen van kunstschilders over de hele wereld ook nog een paar Rembrandts gespot. We hebben de dag afgesloten in Covent Garden (een soort overdekte markt met veel verschillende winkeltjes en kraampjes) waar het door de kiezelstenen, muziek en heerlijk weer net Italië leek. Alle mensen genoten buiten van de zon en keken naar de straatartiesten, wat een echt vakantiegevoel gaf.

Donderdag hebben Joyce en ik geshopt in dé winkelstraat van Londen: Oxford Street. Victoria's Secret, Abercromnie & Fitch, Forever 21, Pull and Bear etc. hebben we allemaal gehad. En omdat je musicals niet mag missen als je in Londen bent zijn we 's avonds in onze nieuwe outfit naar Wicked geweest! Wauw wat hebben die acteurs een stem om jaloers op te zijn, heel gaaf om te zien. Daarna zijn we door proppers op Leicester Square in een penthouse beland met uitzicht over de skyline van Londen. Alle lichtjes van de stad met de Londen Eye als herkenningspunt leverden een supermooi plaatje op. Vrijdag zijn we de rest van de toeristische trekpleisters afgegaan zoals de Tower Bridge en Camden Market. Camden Market is een gigantische markt met souvenirs, beeldjes, eten uit allerlei landen (zelfs Dutch pancakes = poffertjes), kleren, tassen, sieraden, albumhoezen, zitzakken, bordjes en nog veel meer. Op onze laatste dag zijn we nog naar het National History museum geweest, Piccadilly Circus en China Town. Helaas gingen we zondag al weer terug richting Leeds, al zou ik nog graag wat langer hebben doorgebracht in deze geweldige stad. Een aanrader voor iedereen!

En toen was de laatste week in Leeds aangebroken... We hebben optimaal genoten door nog zo vaak mogelijk de stad in te gaan, veel uit te gaan met vrienden en als echte prinsesjes High Tea te drinken op het landgoed Harewood House. Zo'n raar idee dat we bijna weg gaan en deze stad die in een halfjaar ons thuis is geworden gaan verlaten. Maar wat heb ik een fantastische tijd gehad; zo veel gezien en geleerd, zo veel meegemaakt en bovenal zoveel nieuwe leuke mensen leren kennen. Een ervaring om nooit te vergeten; I'm gonna miss you England!

Maar eerst morgen naar Robbie Williams, woehoe!

Tot snel!

Love, Anne-Marijke

• 17 Juni 2013 - 23:12

Renske:

Wat leuk om te lezen en wat schrijf je leuk! Ik zie het allemaal heel levendig voor me :) vooral je verhaal over Londen is super! Wat leuk dat je ook naar Camden vent geweest :) jaloers! En wist je dat een klein stukje van Camden zelf 'little venice' wordt genoemd, dus met dat Italiaanse gevoel zit je er helemaal niet naast;) echt leuk om te lezen en zo lees je ook nog andere dingen die ik zelf nog niet heb gedaan en heel graag in Engeland zou willen bezoeken! Ik ben benieuwd naar al je verhalen! Hele fijne laatste dagen, geniet ervan, fijne terug reis en tot snel! Xx liefs Renske

• 18 Juni 2013 - 06:03

Ellen :

Haha het valt me van je tegen dat je al na de 4e van de 17 kroegen afgehaakt bent :p. Heeel veel plezier bij Robbie!! Geniet van de laatste paar dagen en goede reis terug xxx uit Belize

• 21 Juni 2013 - 10:08

Marcel Woestenenk:

Hey Anne-Marijke,

Met veel plezier jou boeiende verhaal weer gelezen! Complimenten voor de kwaliteit van je tekstschrijven!! Die Asley Run lijkt mij ook wel wat; ik dacht eerst dat het hardlopen was trouwens haha.
    Erg leuk dat je de laatse weken Ook Brighton en Londen hebt bezocht.En Robbie Williams!
    Ik kan me voorstellen dat je nu gemengde gevoelens hebt: enerzijds wil je graag je familie en vrienden zien maar aan de ander kant denk ik dat het erg lastig is geweest om afscheid te nemen in Engeland.
    Gelukkig las ik dat je weer een keertje terug kunt, dus da's ook opgelost!Ik ben erg benieuwd naar je verhalen , kom binnenkort wel informeren!

Al met al heb je een unieke ervaring afgelsoten die je nooit meer zult vergeten en ben je weeer een stap verder in je ontwikkeling.Het gaat zo hard dat je sommige mensen behoorlijk aan het inhalen bent (grr..wie zou ik bedoelen)

Groetjes, Marcel