Eerste collegeweek - Reisverslag uit Leeds, Verenigd Koninkrijk van Anne-Marijke Schoneveld - WaarBenJij.nu Eerste collegeweek - Reisverslag uit Leeds, Verenigd Koninkrijk van Anne-Marijke Schoneveld - WaarBenJij.nu

Eerste collegeweek

Door: Anne-Marijke

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marijke

11 Februari 2013 | Verenigd Koninkrijk, Leeds

Hello!

Nu de colleges zijn begonnen is het idee van vakantie toch een beetje verdwenen, en is 'het echte leven' hier begonnen. Het is op zich wel fijn om ook een doel te hebben, maar we moesten de eerste college week al gelijk hard aan de slag! Ondanks dat we hier nog maar twee weken zijn, zijn we toch al redelijk gesetteld en hebben we het idee dat we hier al veel langer zijn. De weg naar de uni lopen we op automatische piloot en ook kunnen we inmiddels bij de juiste bushaltes uitstappen...

Voordat ik iets zal schrijven over de eerste collegeweek zal ik eerst nog de twee tripjes die we vorig weekend hebben ondernomen beschrijven. Zaterdagmiddag hebben we de Leeds City Orientation Walk gedaan; een wandeling door Leeds onder begeleiding van een gids die verhalen over de geschiedenis vertelde. We dachten dat we de stad al redelijk verkend hadden, maar toch zijn we op nog veel onbekende plekjes geweest. Zo weten we nu dat we nog een keer naar het Leeds City museum moeten, dat er een hele grote overdekte markt is, dat er een Pantheonachtig gebouw met heel veel kleine leuke boetiekjes is en kennen we nu wat weetjes over Leeds. Zo is de uil het symbool van de stad, werden de eerst volledig automatische stoplichten in Leeds geplaatst en werd ons verteld dat de echte filmindustrie in Leeds is begonnen en niet door de gebroeders Lumière ontdekt is. We hebben de route goed onthouden zodat we deze nog een keer kunnen wandelen om familie en vriendinnen van thuis 'onze' stad te showen.

Tijdens de wandeling hebben we trouwens een heel aardig Frans meisje leren kennen met wie we zondag ook naar York zijn geweest. De universiteit had een gratis welkomsttripje voor internationale studenten georganiseerd naar deze Viking hoofdstad van Noord-Europa. York is driekwartier rijden verwijderd van Leeds en dus zeker de moeite waard om nog een keer te bezoeken. We kregen eerst een rondleiding van een gids die ons veel over de historie van de stad vertelde, tot in de lugubere details over doodstraffen aan toe. We hebben een groot gedeelte van de oude stadsmuren beklommen en door de zeer smalle, schattige straatjes gelopen. Ten slotte kwamen we bij York Minister, de grootste kathedraal die ik ooit gezien heb. Er werd ons verteld dat het bouwen van de kerk zo'n 250 jaar heeft geduurd. Sommige mensen hebben dus hun hele leven gewijd aan het bouwen van deze kerk! Ook zijn er meer dan 2 miljoen stukjes glas in lood gebruikt voor de ramen van de kathedraal. Door zijn gigantische omvang en nauwkeurige uitwerking was de kerk erg indrukwekkend. Na de rondleiding hebben we echte Engelse Fish&Chips gegeten, waarvan de gids ons had verzekerd dat het de lekkerste waren van heel York. Daarna zijn we door de rest van de smalle winkelstraatjes geslenterd en hebben we een demonstratie van het maken van fudge gezien door twee jongens met typisch Engelse humor. We hebben natuurlijk een stukje geproefd en het was echt overheerlijk. De foto's van York zijn hieronder als t goed is toegevoegd.

Dan zal ik nu verder gaan met de colleges. Maandag om 9 uur stipt begonnen we met Media & Environment. Dit gaat vooral over de invloed van media op de mens en de nu heersende mediacultuur. Net als de rest van de vakken afgelopen week was het nog vooral inleidend van aard, over de indeling van het vak en wat er van je verwacht werd. Deze week beginnen we pas echt met de inhoud. Voor het vak British Contemporary Literature moeten we elke twee weken één boek lezen die wordt besproken en waarover wordt gediscussieerd in de werkgroepen. Het Engels is over het algemeen gelukkig goed te volgen, maar wanneer de Britten met elkaar discussiëren gaat het toch wel snel en moet je erg geconcentreerd luisteren, wat best vermoeiend is. Ook is het soms nog best moeilijk om in het Engels te formuleren wat je wil zeggen. Dan ben ik nog aan het nadenken hoe ik iets het beste kan zeggen, en als ik het dan weet dan gaat de discussie al weer ergens anders over. Maar dat zal de komende maanden hopelijk verbeteren. Voor de andere twee vakken, Sport, Media & Celebrity en Popular Music Dissenting Cultures, moesten we ook alvast artikelen voor deze week lezen, zodat we mee konden discussiëren over het onderwerp (moet me nog door het artikel 'Plato and Aristotle on music and music education: lessons from ancient Greece' (Stam, 2002) heen zien te worstelen..). Toch is het ook wel leuk en interessant om is iets heel anders te doen dan de vakken in Nijmegen. De werkcolleges zijn erg interactief en vragen om een actieve participatie van de student, maar verder is mijn eerste indruk dat de hoorcolleges en werkcolleges niet veel verschillen van die in Nederland. Na de eerste week hadden we dus genoeg leeswerk voor het weekend, dat overigens altijd al op woensdag begint :) .

De rest van de week hebben we niet zo veel meer gedaan. We zijn vrijdag naar een Charity Wheelchair Event geweest, omdat één van de Franse meisjes ons daarvoor had uitgenodigd. Heel knap hoe die mensen in een rolstoel zich zo snel kunnen voortbewegen en dan ook nog gericht kunnen gooien zonder voortdurend tegen elkaar aan te botsen. Zaterdagavond zijn we naar de film geweest en daarna nog naar een 'predrink' bij een Japanse jongen. Dat is hier erg normaal aangezien de drank in de club best duur is. Op deze 'predrinks' bij iemand thuis komen alle internationale studenten samen en zo kun je gemakkelijk mensen leren kennen. Ze zijn allemaal erg aardig en je wordt gelijk voor veel activiteiten uitgenodigd. Zo hebben we deze week al twee keer spontaan geluncht met Franse jongens, gaan we dinsdag bowlen en donderdag met z'n allen naar de Viva La Fiesta International Valentines Day Party. En oja, maandag gaan we naar een club in een kerk, genaamd Halo. Feestjes genoeg dus!

Er zijn nog genoeg andere dingen die ik kan vertellen (zoals de crêpes party georganiseerd door ons Franse huisgenootje, dunne pannekoekjes met jam en nutella, erg leuk en lekker), maar dan wordt het maar een lang verhaal. Ik vind de berichtjes op mijn blog trouwens heel leuk om te lezen! Vooral blijven doen :)

Love, Anne-Marijke

ps. Mijn adres in Leeds is:

Airedale 6C
Sugarwell Court
Meanwood Road
Leeds,
LS7 2DJ
United Kingdom

pps. Ik moest stiekem lachen toen ik 'She believes in me' (Zij gelooft in mij - André Hazes) op de Engelse radio hoorde. Grappig om zo'n echte Hollandse smartlap vertaald in het Engels te horen.

• 11 Februari 2013 - 13:20

Sophie:

Hi Anne! Heel leuk om jullie blogs te lezen, het klinkt alsof jullie het super naar jullie zin hebben! Fijn dat er ook veel andere buitenlandse studenten zitten die veel ondernemen en dat jullie op woensdag al weekend hebben, heb je genoeg tijd voor leuke dingen! Ik heb heel veel zin om langs te komen, have fun en tot snel! X

• 11 Februari 2013 - 13:42

Odette:

Ha Anne, wat een leuke nieuwe blog en foto's :-). Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en dat de studie daar ook goed bevalt. Vooral dat weekend op woensdag, dat mogen ze in Nijmegen ook wel invoeren! Maar goed, jij kan die vrije tijd natuurlijk goed gebruiken om de stad te bezoeken en om nieuwe mensen te leren kennen. Veel plezier en geniet ervan! Liefs Odette

• 11 Februari 2013 - 15:14

Lisa:

Hey Anne! goed begin zo te lezen! superveel plezier en ik blijf je volgen:)

liefs!
    Lisa

• 11 Februari 2013 - 17:39

Simone Ketelaars:

He lieve Anne-Marijke!

Wauw je schrijf leuk :)! Haha 250 over een kerk, nondeju! Wel cool dat je zulke dingen nu allemaal weet! En zeker chill dat je weekend op woensdag al begint! En nog beter dat je Franse mensen kent en crêpes gaat eten! Volgens mij komt t helemaal goed daar:) Ik mis je wel!

Ciao bella, have fun!

XXXXXXXXXx

p.s. laat weten hoe dat Halo feest was!!

• 22 Februari 2013 - 22:44

Ria Stokreef:

Hallo Anne Marijke,

Ik heb je blog gelezen, wat schrijf je leuk. Klinkt alsof je het goed naar je hebt. Heb natuurlijk al het een en ander gehoord van je moeder en je gisteren (donderag 21 febr) even kort gezien / gehoord via skype.
    Wens je heel veel plezier en succes daar.

Groetjes Ria