Leeds! - Reisverslag uit Leeds, Verenigd Koninkrijk van Anne-Marijke Schoneveld - WaarBenJij.nu Leeds! - Reisverslag uit Leeds, Verenigd Koninkrijk van Anne-Marijke Schoneveld - WaarBenJij.nu

Leeds!

Door: Anne-Marijke

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marijke

31 Januari 2013 | Verenigd Koninkrijk, Leeds

Hi there!

Hier de eerste blog over mijn ervaringen in Leeds. Er is al bijna een week voorbij, kan het niet geloven! Tot nu toe voelt het als vakantie; rondsnuffelen in winkeltjes, slenteren door straten, mooie gebouwen bekijken, veel foto's maken en lekker niks doen op mijn kamertje. Alleen het strand en de warmte missen nog. Het is moeilijk voor te stellen dat maandag onze eerste colleges zullen beginnen en we, zoals we van verschillende internationale studenten hebben gehoord, echt aan de bak moeten. In de afgelopen week hebben Janinke, Joyce en ik al best veel dingen gedaan, dus ik zal proberen een kort overzicht te geven van de eerste dagen.

Na een voorspoedige reis (behalve een stomme douane van wie mijn te zware boeken niet mee mochten) kwamen we om ongeveer 13.00 uur aan op Leeds Bradford Airport. We werden opgewacht door twee internationale studenten, die ons welkom heetten en ons begeleidden naar een taxi. Ze waren erg aardig en hielpen ons gelijk met het dragen van onze koffers, wat ook nodig was want de 20 meter van de kofferband naar de aankomsthal waren al een ramp met drie koffers.

De taxichauffeur was heel vriendelijk en vertelde ons allerlei dingen over de stad. Er is bijvoorbeeld een weg van Headingly naar het stadscentrum met 22 pubs eraan gelegen, en het idee was dat er in elke pub een drankje geconsumeerd moest worden. Na een ritje van ongeveer 30 minuten zette de taxi ons af voor Sugarwell Court; het accommodatiecomplex waar we het komende halfjaar gaan verblijven.
Ook hier was de receptioniste heel aardig ('darling' achter bijna elke zin) en liet ons onze kamers zien. Een gang met vijf kamers van ongeveer 14 m2, een gezamenlijke keuken, badkamer en toilet. Het ziet er allemaal goed en onderhouden uit gelukkig. Onze huisgenootjes zijn Jean-Sebastien (Fransman) en Braça (Serviër), twee superaardige jongens die ons meteen op ons gemak stelden en uitnodigden voor een feestje die avond.

's Middags zijn we de stad ingegaan om ons aan te melden bij de universiteit en een studentenkaart te regelen. De mensen zijn zó aardig en bereid om je met alles te helpen, dat was een erg fijn welkom. Op de universiteit is alles goed geregeld en we waren binnen een uurtje klaar. In de stad hebben we ergens koffie gedronken om onze aankomst te vieren. Daarna hebben we een bezoekje aan de supermarkt gebracht en zijn we teruggegaan naar onze kamer om onze koffers uit te pakken.

Zaterdag hebben Jean-Seb en Braça ons een rondleiding gegeven door de stad. Ik vind de stad echt te gek! Het is een hele grote, drukke stad met veel moderne flats, maar ook mooie oude gebouwen en kerken. Het winkelcentrum is gigantisch; er zijn een stuk of vier overdekte shopping halls en daarnaast heel veel winkelstraten. Dus daar gaan we ons zeker vermaken :) Naast de kledingwinkels zijn er ook heel veel pubs en clubs, en schattige, typisch Engelse winkeltjes. Erg leuk! 's Avonds hebben we voor onze nieuwe huisgenootjes gekookt en gezellig met z'n allen gegeten. Later op de avond hebben we een aantal vrienden van Jean-Seb ontmoet en in de keuken een drankspelletje gedaan. Het is echt heel leuk dat ze ons gelijk op sleeptouw namen en ons opnamen in hun groep.

Zondag hebben we een studiedagje ingepland omdat Janinke en ik nog een opdracht voor Engels thuis in moesten leveren, en ik dinsdag nog een tentamen had. Erg vervelend om nog dingen voor thuis af te maken terwijl je hier een totale nieuwe start begint en door de vele nieuwe indrukken geen zin meer hebt om nog te studeren.

Maandagmiddag hadden we de Erasmusintroductie. Het verbaasde ons dat er zo weinig Erasmusstudenten waren, hooguit een stuk of 20. De meeste internationale studenten die we tot nu toe hebben gesproken zitten hier voor een heel jaar. Dinsdag hadden we de facultaire introductie, waar informatie over onze opleiding werd gegeven en waar we ons rooster definitief hebben gemaakt. Als het goed is ga ik de volgende vakken volgen:
- Media, Culture & Environment
- Popular Music, Dissenting Cultures
- Sport, Media & Celebrity
- Contemporary British Literature
Het zijn niet helemaal de vakken die ik graag wilde volgen, maar dat kon helaas niet anders. We hebben nog gevraagd of het mogelijk was om één Businessvak te volgen, maar dat was niet mogelijk.

's Middags moest ik mijn tentamen Organisatieontwerp maken op Headingly Campus. Er zijn twee campussen: City Campus en Headingly Campus. City Campus heeft de Art, Media en Business afdelingen en op Headingly Campus zitten de meer technische vakken. Wij zullen onze lessen dus meestal op City Campus volgen. Anyway, ik moest vanuit de stad naar Headingly Campus om het tentamen te maken. Er was me verteld dat ik bus 92 of 93 kon nemen, maar in het bushokje stond dat bus 6 ook naar Headingly campus ging, dus waarom zou ik die niet kunnen nemen? Ik had een plekje voor het grote raam boven in de bus (dubbeldekker!:D) bemachtigd en keek mn ogen uit. Na een tijdje vroeg ik me toch wel af waar de universiteitsgebouwen bleven en ik keek naar de rest van de mensen in de bus. Ik vond dat twee jongens er best studentachtig uitzagen, dus ik bleef zitten. Hmm, na een grote rotonde werd het wel erg rustig dus ik vroeg aan één van de jongens waar we waren. Shit, bushalte gemist. Wederom een erg aardige jongen die me vertelde waar ik heen moest. Na een halfuur lopen vond ik de campus: wauuuw! Het is een campus zoals je die ziet in films, met een groot grasveld en aan het eind het statige hoofdgebouw omringd door andere oude gebouwen. Ik liep met mijn plattegrond half gestrest rond te dwalen op zoek naar het gebouw waar ik moest zijn. 'Are you lost my dear?' Weer een hele aardige bewaker die me de weg wees. Gelukkig was ik nog ruim op tijd voor het tentamen. De terugweg ging een stuk beter en thuis zaten Janinke en Joyce met heel veel lekkers op me te wachten, superlief!

Gisteren zijn we met onze nieuwe vrienden Jean-Seb, Thiago en Nawel naar Liverpool geweest. Zo gaaf om gelijk een tripje te maken, en nog wel naar de stad van de Beatles! Liverpool is een hele mooie stad met een combinatie van zeer oude gebouwen en zeer moderne gebouwen. We zijn naar Albert Dock, de haven, geweest, naar het Beatles Museum (zeker de moeite waard om het gehele verhaal van de beroemde Beatles te horen), naar the Liverpool Cathedral (gigantische kerk) en we hebben door de binnenstad geslenterd. Na een busreis van twee uur waren we weer thuis, het was een superleuke dag! De foto's volgen nog.

Ben erg benieuwd naar de colleges maandag, of we het bij gaan houden en hoe de lessen worden gegeven. I'm enjoying it so far! Jullie horen van me.

Love, Anne-Marijke

  • 31 Januari 2013 - 19:54

    Nikki, Ilse & Anke:

    He lieve Anne,
    Wat een leuk verhaal! Fijn dat je het zo naar je zin hebt! Wij herkennen je 'darlings' en de pubs! Veel plezier nog en groetjes aan Janinke en Joyce! Liefsssss

  • 01 Februari 2013 - 17:53

    :

    Aaaah Ann! Alles uit je verhaal klinkt leuk! Volgens mij ga jij je helemaal redden daar de komende maanden. Supercute trouwens, dat ge-darling en ge-mydear, haha, fijn dat de mensen zo aardig zijn! En je busavontuur, maak je niet druk hoor, Simone en ik hadden net zoiets, haha ;). Hoop dat je je tentamen hebt gehaald en nu echt lekker kan beginnen met je avontuur daar. Heel veel plezier en we houden contact! XXXXX

  • 01 Februari 2013 - 17:55

    Odette De Jonge:

    Ha Anne! Wat leuk je blog! Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en dat je leuke huisgenoten hebt. Jammer dat je niet alle vakken hebt die je wilde en dat je gelijk al zo hard aan de bak moet, maarja met al die overdekte winkelcentra moet dat jou wel lukken! Haha. Ik app je nog! Heel veel plezier!
    Liefs

  • 03 Februari 2013 - 10:23

    Bennie En Rita Nijenhuis:

    Goede morgen Anne Marijke
    Jou moeder vroeg om ons mail adres dan kun je zien van Anne Marijke.
    Vorige week waren we nog afscheid nemen en nu staat me daar een verhaal of je al maanden weg bent.
    Super meid het verhaal van de bus lijn 6. Had iets bekends we hebben een buurvrouw die zou dit net zo gedaan hebben. En dan nog even rustig een examen doen, nou hulde.
    Franse en Russische mede studenten, die je in engelse steden rondleidingen verzorgen, het lijkt wel sciencefiction.
    Vanavond hebben we Robbie Williams op de tv gezien we zijn nu al jaloers op jou.
    He we blijven je volgen.
    Groetjes Bennie en Rita.

  • 07 Februari 2013 - 22:30

    Trudy En Henk Bruin:

    Erg leuk om te lezen Anne-Marijke en fijn dat de eerste indrukken goed zijn. da's toch best belangrijk.We zijn een aantal keren in Engeland geweest en vooral de vriendelijke bevolking is iets wat opvalt. Zeer herkenbaar is voor ons jouw stukje over Liverpool. Daar zijn we inmiddels twee keer geweest. Uiteraard ook bij Albert Dock en het Beatlesmuseum. Ook hebben we daar een rondrit in een bus met een gids gemaakt. Je ziet dan bv de geboortehuizen van de jongens en delen uit de songs zoals bv Strawberry Fields (forever)
    We wensen je een hele goede en fijne tijd toe in het mooie land en hopelijk verloopt je studie naar wens. Tot een volgend keer en geniet vooral wnat de geschiedenis zal zich niet herhalen ! Een hartelijke groet van Trudy en Henk Bruin.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne-Marijke

Actief sinds 22 Jan. 2013
Verslag gelezen: 801
Totaal aantal bezoekers 11256

Voorgaande reizen:

20 Februari 2016 - 17 Juni 2016

Zuid-Oost Azië en Australië

25 Januari 2013 - 25 Juni 2013

Studytrip to the UK!

Landen bezocht: