Easter break - Reisverslag uit Leeds, Verenigd Koninkrijk van Anne-Marijke Schoneveld - WaarBenJij.nu Easter break - Reisverslag uit Leeds, Verenigd Koninkrijk van Anne-Marijke Schoneveld - WaarBenJij.nu

Easter break

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marijke

11 April 2013 | Verenigd Koninkrijk, Leeds

Oeps, het is alweer een maand geleden dat ik mijn laatste blog geschreven heb. Zie het maar als een goed teken; zoveel leuke dingen te doen dat ik me geen moment verveel. Een korte samenvatting van de afgelopen maand: bezoekje van Emmelie, een internationaal feestje met DJ Sak Noël, de feestdag St. Patricksday, een filmavondje op onze accommodatie, opening van het nieuwe winkelcentrum Trinity, tapas maken, naar de bioscoop, een tripje naar Edinburgh (!), mama en papa op bezoek en een 'Nimma reunion'. Zoveel dingen te doen dat een blog schrijven er dan even bij in schiet. Daarom hier weer een update over de hoogtepunten van de afgelopen maand.

Het bezoekje van Emmelie aan Leeds was erg leuk. Ik heb haar veel kunnen laten zien zodat ze een idee heeft gekregen hoe mijn leven hier gaat. En natuurlijk heb ik haar ook het Engelse uitgaansleven mee laten maken en hebben we geshopt in de vele winkels. Wat dat laatste betreft was ze net een weekje te vroeg want: Jaaaa weer een winkelcentrum erbij! Een spiksplinternieuwe ultramoderne shoppingmall. Toen Janinke, Joyce en ik er op de avond van de opening door heen liepen leek het net een scène uit een film in New York met winkels als Mango, Victoria's Secret en Hollister.

Naast winkelen zijn we voornamelijk bezig met het lezen van artikelen en boeken. Voor onze literature module moeten we elke twee weken een boek uit hebben dus onze literaire kennis is als het goed is behoorlijk uitgebreid als we terug zijn. Voor hetzelfde vak moesten we ook ons eerste essay schrijven. Dit als oefening voor het tentamen, dat heel anders gaat dan wij gewend zijn in Nederland. Voor al onze vakken krijgen we op het tentamen een lijst met tien vragen waar we er twee uit moeten kiezen. Voor beide vragen krijg je een uur de tijd om ze te beantwoorden in de vorm van een essay. Dus zoveel mogelijk kennis opschrijven en je mening verwerken in goed lopend Engels. Hmm, dat wordt nog even oefenen.

Na zeven weken school was het tijd voor de Easter Break. En die vakantie zat vol met leuke dingen! Allereerst zijn we (Janinke, Peter-Klaas, Joyce, Laura en ik) zondag naar Edinburgh vertrokken. Na een busreis van zeven uur, waarin we onderweg al veel van het mooie Schotse landschap hebben gezien, kwamen we rond 17.00 uur aan. Door een tip hadden we een hostel dat midden in de stad gelegen was, ideaal. Wel even wennen om met tien mensen op een kamer te slapen waarvan je de helft niet kent, maar aan de andere kant ook weer een kans om mensen te ontmoeten. Er was een grote keuken waar 's ochtends ontbijt voor slechts 1,50p klaarstond en je gratis thee, chocolademelk of koffie kon pakken. Verder was de badkamer schoon en waren er in de gezamenlijke woonkamer genoeg banken waar je tijd had om iets te lezen, je trip voor de volgende dag te plannen of gewoon een kaartspelletje te doen. Een prima accommodatie dus, en lekker goedkoop.

De eerste dag hebben we een heuvel van Holywood Park beklommen vanaf waar je een prachtig uitzicht hebt over de stad. Edinburgh is een stad met veel geschiedenis en is de hoofdstad van Schotland. De stad heeft veel oude indrukwekkende gebouwen, gelegen tussen de besneeuwde Schotse bergen. Ook de heuvel met de oude Griekse tempel gaf een mooi uitzicht vanuit een ander perspectief. Het heeft veel mooie foto's opgeleverd, die ik weer heb bijgevoegd. Na de beklimming hebben we eventjes uitgerust in de oudste pub van Schotland; the Sheep Heid Inn. 's Middags zijn we met plattegrond in de hand verder door de stad gelopen en kwamen we onder andere langs de Edinburgh University en straatjes met schattig gekleurde winkeltjes. Aan het eind van de middag hebben we de schilderijen van de National Gallery bekeken, waar ook veel Nederlandse schilders hingen.

De volgende dag zijn we vroeg opgestaan om de hoofdtrekpleister van Edinburgh te bezoeken: Edinburgh Castle. Een groot kasteel waarin je terug gaat in de tijd. Er waren verschillende oorlogsmusea, kanonnen, het national monument for war, een ridderzaal, de Schotse kroonjuwelen en gevangenissen. Erg jammer dat het ontzettend koud was die ochtend, maar verder was het interessant om zo'n oud kasteel van binnen te zien en meer te weten te komen over de geschiedenis van Schotland. Zo weten we nu dat de Schotten werkelijk in rokken naar het front gingen en de doedelzak werd bespeeld om de soldaten te motiveren en te inspireren. 's Middags zijn we door het nieuwere gedeelte van Edinburgh naar the Botanical Gardens gelopen. Helaas waren we daar snel uitgekeken omdat er nog niks in bloei stond.

Op de laatste dag hebben we de Griekse tempel bekeken, in wat winkeltjes gesnuffeld en geluncht in een luxe restaurant met uitzicht over de stad. Daarna hebben we gezien hoe de echte Schotse whiskey wordt gebrouwd en hebben we het ook geproefd, iets wat natuurlijk niet mag ontbreken bij een tripje naar Schotland. Er werd verteld dat er vier districten zijn (Highland, Lowland, Islay en Speyside) met ieder hun eigen specifieke smaak/geur. Zo staat Highland bekend om zijn meer zoete vanille-/honingachtige smaak en heeft Islay whiskey juist een hele sterke gerookte smaak. Iedereen kon door middel van een kleur zijn favoriet aangeven en die werd dan in je glas geschonken, die je vervolgens als aandenken mee naar huis mocht nemen. Veel verder dan één of twee slokken kwamen we niet; we verslikten ons bijna omdat het zo erg in je keel brandde. Sorry voor de whiskeyliefhebber, maar de rest werd door de wc gespoeld zodat we het glas mee konden nemen in onze tas.

Na weer een lange busreis kwamen we donderdagavond terug in Leeds. En daar stonden mama en papa me op te wachten! Tenminste dat was de bedoeling, Sugarwell Court bleek toch lastig te vinden door alle eenrichtingswegen in Leeds en een TomTom die niet meewerkte, dus het werd uiteindelijk 21.00 uur voordat we elkaar zagen en konden knuffelen. Het waren superleuke dagen waarin ik ze Leeds heb kunnen laten zien, maar ook veel van de omgeving. Zo zijn we naar York geweest, naar Haworth (het plaatsje waar de bekende Charlotte Brönte, de schrijfster van Jane Eyre, heeft gewoond), naar the Lake District, naar een marktje in de buurt en naar een heel mooi landhuis in Leeds. Ook hebben we een gezellige paasbrunch gemaakt samen met Janinke en Peter-Klaas, (met echt suikerbrood van de bakker uit Holten!) zodat we ook hier een beetje Pasen konden vieren zoals we dat thuis altijd doen. Na vier geweldige dagen met mooi weer zijn ze dinsdag weer met een gerust hart naar Nederland vertrokken.

En woensdag en donderdag kwam het volgende bezoek alweer! Inge, Anke, Nikki en Ilse, vriendinnen uit Nijmegen, kwamen langs om te kijken en te vergelijken hoe onze Erasmus experience in Leeds ons vergaat. En ook dit was weer een geniaal meidenweekend; veeeel gekletst, gewinkeld, lekkere dingen gegeten, gek gedaan, foto's gemaakt, uitgeweest en vooral veel gelachen. Kortom: een hele leuke reünie om nog eens over te doen. En dat gaan we zeker doen want begin juni gaan we Ilse, Nikki en Anke een weekendje opzoeken in Brighton. Ben heel benieuwd hoe zij het daar hebben!

Na twee heerlijke weken vakantie is het nu wel even omschakelen. Er moet weer gelezen worden en er moeten colleges worden gevolgd. Maar ik mag niet klagen: ik heb nu alweer weekend en er komen nog genoeg bezoekjes en feestjes aan om naar uit te kijken. Eerst zondag maar van de zon genieten, want ook hier is rond de 20 graden voorspeld!

Love,

Anne-Marijke

• 11 April 2013 - 21:44

Ellen Van Lieshout:

Super leuk!! Ik zit hier ook weer na 2 heerlijke weken vakantie te zwoegen boven vele artikelen.. Succes! En veel plezier met de leuke dingen die je alweer in het vooruitzicht hebt

• 11 April 2013 - 22:04

Familie Wissink:

Hoihoi Anne-Marijke,
    Met veel plezier hebben wij jou verhalen gelezen, erg boeiend, we zullen je natuurlijk blijven volgen.
    Geniet van alle dingen die nog komen gaan.
    Lieve groet,
    Hendrik, Janni, Rutger en Heleen

• 15 April 2013 - 21:26

Trudy En Henk:

Hoi Anne-Marijke, Wat een leuk verhaal om te lezen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt al zul je het mooie Maarkel ook nog wel eens missen. Geniet nog van de tijd in het fantastische Engeland. Een levenservaring die je niet zult vergeten.
    Trudy en ik hebben gisteren net onze junii vakantie geboekt. Rondreis Engeland/Schotland met de cabrio. De bagageruimte is alleen wel heel erg krap helaas. Vorig weekend was ik nog met drie buurmannen in Londen om een voetbalwedstrijd te bezoeken. Ook een leuke ervaring.
    Wij wensen je nog veel plezier daar en uiteraard veel succes met je studie ! Hartelijke groeten Trudy en Henk uut Bathmen (vraag aan jou : hoe leg je een Engelsman uit wat deze plaatsnaam betekent ? Alleen maar badende mannen of zo ?)

• 27 April 2013 - 14:02

Hennie En Wim:

hoi, lieve anne marijke eindelijk een mailtje van ons wij lezen al je berichten en zijn in gedachten bij jou.hardstikke mooi dat het goed gaat,en dat je je vermaakt met allerlei dingen (mooie ervaring voor je verdere leven)wij zien hier uit naar de zomer dat we weer met de caravan naar zuid frankrijk kunnen gaan(lekker warm)raymond is verhuisd van doetinchem naar neede en het gaat hem aardig goed beetje contacten maken mariska is druk aan het solliciteren moet nou voor een tweede gesprek naar den haag (spannend) ze zijn een nieuw terras aan het maken en de tuin opknappen na de verbouwing verder gaat het hier zoals anders. SEE YOU IN THE SUMMER!!!! groetjes hennie wim en raymond.

• 12 Mei 2013 - 19:29

Leonie Mulhof:

Hoiiii lieve Annn,

Het wordt weer tijd voor een nieuw reisverslag! Haha nee hoor, zou leuk zijn maar je hebt het nu al super druk met leren!
    Nog ongeveer 5 weekjes en dan ben je alweer thuis, woehoeee. Zin in!!
    Succes nog even en dan kunnen we binnenkort weer met z'n allen feesten en gezellige avondjes doen!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx en veel liefs <3
    Leonie